Przepisy unijne harmonizują praktycznie wszystkie kwestie związane z dostępem do wspólnego wolnego rynku. Regulacje te dotyczą także sfery zamówień publicznych, których wartość, według szacunków Parlamentu Europejskiego, stanowi aż 16 proc. unijnego PKB.
Dzięki unijnym dyrektywom, m.in. tzw. dyrektywie klasycznej 2004/18/WE oraz dyrektywie sektorowej 2004/17/WE, tryby prowadzonych w Polsce i w Niemczech przetargów publicznych są podobne. Uczestnicy obu systemów działają jednak według odrębnych schematów i borykają się z odmiennymi problemami praktycznymi. W rzeczywistości realia w obu krajach, zarówno w sferze prawnej, jak i w zakresie wykładni obowiązujących norm i wypracowanych na tej podstawie modeli postępowania, istotnie się od siebie różnią.
Podstawą regulaminy
W Polsce wszelkie podstawowe kwestie dotyczące udzielania zamówień publicznych uregulowane zostały w ustawie Prawo zamówień publicznych z 29 stycznia 2004 r. (dalej PZP). W Niemczech brak jest odpowiednika PZP w postaci jednej ustawy. Niemieckie ramy prawne są ściśle przyporządkowane poszczególnym przedmiotom zamówienia. Oznacza to, że polscy przedsiębiorcy w zależności od profilu działalności będą skonfrontowani z różnymi tzw. regulaminami zamówień publicznych. W zależności od branży zastosowanie mają przede wszystkim: „Regulamin zamówień na roboty budowlane" (niem. Vergabe- und Vertragsordnung für Bauleistungen – VOB) oraz „Regulamin zamówień na usługi i dostawy" (niem. Vergabe- und Vertragsordnung für Leistungen – VOL). Ponadto wspólnym elementem zamówień o dużej wartości (powyżej progów unijnych) są przepisy ogólne zawarte w Ustawie o przeciwdziałaniu ograniczeniom konkurencji (niem. Gesetz gegen Wettbewerbsbeschränkungen) oraz w wydanych do niej rozporządzeniach wykonawczych.
Wiążące ogólne warunki umów
Istotną kwestią dla uczestników niemieckich postępowań jest fakt, że wyżej wspomniane regulaminy, oprócz przepisów dotyczących trybów udzielania zamówień i warunków udziału w postępowaniu, zawierają również wiążące ogólne warunki umów zawieranych w drodze zamówień publicznych. Regulamin na roboty budowlane w części VOB/B to sztandarowy przykład gotowych regulacji umownych stosowanych przez zamawiających. Treść klauzul została wypracowana przez niezależną komisję zrzeszającą administrację publiczną, samorządową i przedstawicieli przedsiębiorstw sektora budowlanego. W efekcie przygotowane postanowienia stanowią zrównoważony podział praw i obowiązków wykonawców i zamawiających.
Jako że postanowienia te automatycznie stanowią część umowy zawartej w toku postępowania z wygrywającym oferentem, uczestnicy postępowania powinni zapoznać się szczegółowo z treścią ww. regulacji jeszcze przed przystąpieniem do przetargu i odpowiednio przygotować składaną przez siebie ofertę.