Numer PESEL można zastrzec elektronicznie – także przy użyciu aplikacji mObywatel – lub osobiście w siedzibie dowolnej gminy. Albo w placówce bankowej oraz na poczcie. Od 17 listopada zaczęła obowiązywać ustawa z dnia 7 lipca 2023 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczania niektórych skutków kradzieży tożsamości.
Ustawowy obowiązek weryfikacji numeru PESEL przy zawieraniu np. umowy kredytu lub pożyczki wejdzie dopiero 1 czerwca 2024 r. Do tego czasu można zastrzegać lub cofać zastrzeżenie PESEL, ale skutki prawne będą oddziaływały na zdarzenia od 1 czerwca 2024 r.
Czytaj więcej
Ministerstwo Cyfryzacji przekazało informację w sprawie nowych zasad weryfikacji tożsamości klientów banków i innych instytucji finansowych. Zaczną one obowiązywać już w czerwcu. Banki sprawdzą czy numer PESEL klienta jest zastrzeżony. Czy zastrzeżenie PESEL wpłynie na wizytę u lekarza lub wykupienie recepty w aptece?
Czytaj więcej
Wrażliwe dane w rękach hackerów mogą posłużyć do przejęcia naszej tożsamości, wyłudzenia kredytu. Ponad 80 proc. z nas nie wie, gdzie udostępniła swoje dane.
Do zastrzeżenia numeru w urzędzie konieczny będzie wniosek złożony w postaci papierowej i opatrzony własnoręcznym podpisem.
Organ gminy bezpośrednio po złożeniu wniosku i pozytywnej weryfikacji tożsamości zarejestruje zastrzeżenie albo cofnięcie zastrzeżenia PESEL w rejestrze i wyda wnioskodawcy stosowne potwierdzenie.