Pokolenie Y zmusza firmy do zmian

Chcąc pozyskać młode talenty, pracodawcy sięgają po nowe sposoby rekrutacji, aranżacji biur oraz zasady komunikacji i organizacji pracy.

Publikacja: 03.11.2015 21:53

W ramach akcji „Odśwież swoją karierę” Infosys BPO Poland latem promowała karierę w swoim centrum us

W ramach akcji „Odśwież swoją karierę” Infosys BPO Poland latem promowała karierę w swoim centrum usług. – W kilku punktach Łodzi ustawiliśmy rowerowy stand z lemoniadą. Przygotowaliśmy również letnie niespodzianki i zaproszenia na rozmowę rekrutacyjną w Infosys BPO Poland – wyjaśnia Weronika Rytczak, menedżer ds. rekrutacji w firmie.

Foto: Rzeczpospolita

Pokój relaksu, jaki niedawno otwarto w jednym z biur w Warszawie, wygląda dość typowo – kolorowe ściany i fotele, kanapy z poduchami, no i obowiązkowy stół z piłkarzykami. Mniej typowe jest natomiast biuro, w którym urządzono ten pokój. Nie jest to siedziba spółki IT czy centrum usług biznesowych SSC/BPO, gdzie play rooms czy relax rooms są już stałym elementem biurowych wnętrz, ale warszawska siedziba prestiżowej firmy doradczej PwC.

Jednego z tuzów globalnej wielkiej czwórki audytu i konsultingu, kojarzonej raczej z formalnym dress codem i długimi godzinami pracy przy własnym biurku. Te skojarzenia tracą już na aktualności także w przypadku pozostałych członków Big 4. W tym EY, gdzie w zmodernizowanej niedawno warszawskiej siedzibie playrooom urządzono w gabinecie jednego z partnerów.

Rekrutacja na FB

Ewa Zmysłowska, dyrektor działu kapitału ludzkiego w PwC Polska, nie kryje, że pokój relaksu określany jako PwC Club to ukłon w stronę pracowników z pokolenia Y. Niejedyny zresztą, bo firma szykuje też spore zmiany w rekrutacji, by przyciągnąć utalentowanych igreków nazywanych czasem millenialsami. – Co roku rekrutujemy kilkuset młodych ludzi, którzy mają inne wymagania niż kandydaci ze starszego pokolenia – przyznaje Zmysłowska.

Te różnice widać także w badaniach, w tym w niedawnej ankiecie PwC, w której 80 proc. polskich studentów skrytykowało obecne w większości firm zasady rekrutacji jako zbyt trudne i sformalizowane. PwC Polska chce więc skracać dystans; będzie otwierać firmowe strefy networkingu na uczelniach, a jednym z elementem rekrutacji staną się rozmowy przy kawie. Planuje też więcej działań w mediach społecznościowych, gdzie w ostatnich latach nastąpił wysyp profili i promocyjnych akcji pracodawców.

Ubezpieczeniowy gigant Grupa PZU w najnowszej odsłonie swojej kampanii employer brandigowej, która wystartowała pod koniec października, wykorzystuje m.in. Instagram, YouTube, FB i blogosferę, docierając też bezpośrednio do studentów w trakcie Dni Grupy PZU organizowanych na 14 polskich uczelniach. Rekrutacje w mediach społecznościowych oraz na forach studenckich na Facebooku prowadzi też PKO BP, który co roku przyjmuje na płatne praktyki i staże kilkuset studentów.

Z kolei Kompania Piwowarska zrezygnowała z listów motywacyjnych i rozbudowała zakładkę Kariera na firmowej stronie WWW. – Opisujemy tam dokładnie poszczególne etapy rekrutacji, informujemy o benefitach, programach szkoleniowych, a nawet udostępniamy zdjęcia naszych biur – wylicza Joanna Kwiatkowska, kierownik ds. komunikacji w KP.

Bez nadgodzin

Rekrutacja to tylko jedno z wyzwań związanych z koniecznością dopasowania się do młodych kandydatów. Inne – jeszcze większe – są związane z podejściem igreków do komunikacji i organizacji pracy. Rafał Franczak, starszy konsultant w firmie rekrutacyjnej HRK, przyznaje, że specjaliści i menedżerowie z pokolenia Y mają inną postawę wobec pracodawców niż ich starsi koledzy. – Odczuwają silną potrzebę niezależności. Dla nich liczy się osiągnięty efekt, ale sposób jego realizacji chcą wybrać sami. Zależy im na decydowaniu, gdzie będą wykonywać obowiązki i w jakim czasie. Łączy się to z silnym naciskiem na work-life balance – wyjaśnia Franczak. Dodaje, że oczekiwanie od pracodawcy gwarancji trzech miesięcy urlopu nie jest w tej grupie niczym zaskakującym.

Adam Krasoń, prezes PwC Polska, przyznaje, że o ile przed 20 laty kwestia work-life balance w konsultingu w zasadzie nie istniała, o tyle dziś młodzi ludzie często oczekują elastycznej pracy, bez nadgodzin i z wolnymi weekendami. To ostatnie w firmie doradczej trudno zapewnić, ale w PwC jest już opcja, że jeden dzień w tygodniu można pracować zdalnie.

Krzysztof Kwiecień, dyrektor HR w Polsce i Europie Środkowej w Deloitte, podkreśla, że polska spółka, w której 76 proc. pracowników ma poniżej 35 lat, wprowadziła politykę elastycznego czasu i miejsca pracy. – Przygotowaliśmy też zmianę logistyki naszej pracy pod kątem oczekiwań zwiększonej mobilności pracowników – dodaje Kwiecień. Do tych zmian firma dopasuje swoje nowe biuro, do którego ma się wprowadzić w połowie 2016 r. – Pracownicy są tam włączani w kolejne fazy konsultacji na temat doboru konkretnych rozwiązań aranżacyjnych i wykończeniowych – zaznacza Kwiecień.

KP do oczekiwań pokolenia Y firma dopasowała swoją komunikację wewnętrzną. – Mamy czaty, blogi, a kilka miesięcy temu wprowadziliśmy Yammera, czyli wewnątrzfirmowy portal społecznościowy – wyjaśnia Kwiatkowska.

Pączkiem i lemoniadą

Potrzeby i oczekiwania igreków to stały temat konferencji w sektorze nowoczesnych usług dla biznesu, w którym większość pracowników to millenialsi. Według branżowej organizacji ABSL 84 proc. centrów usług oferuje karty, a 70 proc. zajęcia sportowe dla pracowników.

– Dbamy o ciągłe poszerzanie oferty zajęć rekreacyjnych, zachęcamy i wspieramy naszych pracowników w realizowaniu swoich inicjatyw i pasji. Proponujemy też ciągły dostęp do coraz nowszych wirtualnych i fizycznych szkoleń – wylicza Edyta Gałaszewska-Bogusz, dyrektor operacji finansowo-księgowych w Accenture Operations Polska. Centra usług prześcigają się też w pomysłach na promocję, które mają zwrócić uwagę igreków. Informatyczny Luxoft kusił kandydatów do pracy darmowymi pączkami, a łódzkie Centrum Infosys darmową lemoniadą.

Firmy starają też dopasować do aspiracji pokolenia Y, które oczekuje szybkiej ścieżki awansu i wzrostu zarobków. – Igreki chcą najwyższe stawki osiągać w ciągu kilku miesięcy. Wymagają też bardzo jasnych kryteriów oceny i częstego udzielania konkretnych informacji zwrotnych – wyjaśnia ekspert HRK.

Karolina Szmidt, dyrektor działu HR Henkel Polska, nie kryje, że to w odpowiedzi na niecierpliwość pokolenia Y i ich poszukiwania interesującego środowiska pracy powstał w Henklu specjalny program rozwoju talentów skierowany do młodych pracowników, You Grow – opracowany też w atrakcyjnej dla igreków formie warsztatów i gier symulacyjnych.

Pokój relaksu, jaki niedawno otwarto w jednym z biur w Warszawie, wygląda dość typowo – kolorowe ściany i fotele, kanapy z poduchami, no i obowiązkowy stół z piłkarzykami. Mniej typowe jest natomiast biuro, w którym urządzono ten pokój. Nie jest to siedziba spółki IT czy centrum usług biznesowych SSC/BPO, gdzie play rooms czy relax rooms są już stałym elementem biurowych wnętrz, ale warszawska siedziba prestiżowej firmy doradczej PwC.

Pozostało 92% artykułu
Praca
Kontrowersyjna oferta pracy Mentzena. Ponad normę i bez work-life balance
Praca
Szefowie nie mogą już liczyć na ponowne zapełnienie biur
Praca
Świat na walizkach – prawie miliard chętnych do emigracji
Praca
Polscy uczniowie nie radzą sobie z komputerami. Zaskakujące wyniki testu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Praca
Firmy nie zdają sobie sprawy z tego ukrytego kosztu. A to ogromne straty. Wyniki badań