W tym roku nie możemy świętować razem z powodu pandemii COVID-19. Mimo to chciałabym opowiedzieć o tym ważnym i uniwersalnym święcie miłości, nadziei i solidarności, tak bardzo potrzebnych w dzisiejszych czasach.
Nowruz to święto obchodzone w kilkunastu krajach i ponad 300 milionów ludzi. Mówiąc o Nowruz, każdy z nich może powiedzieć: „To nasze święta”. Ideą święta Nowruz jest bowiem jedność – święto ma być pomostem między narodami i okazją do dialogu.
Wybitny władca i poeta, założyciel azerbejdżańskiego państwa Safawid, Shah Ismayil Khatai, jasno przedstawia filozofię Nowruz w swoim słynnym wierszu „Dahnameh”. Ukazuje je nie tylko jako okres szczytowego rozkwitu kwiatów i przebudzenia natury, ale, przede wszystkim, jako czas odrodzenia miłości i ognia wewnętrznego ludzi. To, co czyni Nowruz uniwersalnym, to towarzyszące mu miłość i dobroczynność, które nigdy nie zanikają.
Najstarszy graficzny dowód świętowania święta Nowruz znajduje się w Azerbejdżanie. I liczy sobie tysiące lat. Materialne dowody można zobaczyć w starożytnej osadzie Gobustan, 60 km od stolicy Azerbejdżanu, Baku. Malowidła naskalne (petroglify) w Gobustan mają 40 000 lat i pokazują starożytne korzenie azerbejdżańskiego Nowruz.
Wielki poeta Azerbejdżanu, Nizami Gandżawi, 880-lecie urodzin którego obchodzimy w tym roku, w swojej XII-wiecznej pracy „Iskander-nameh” (poświęconej Aleksandrowi Wielkiemu) napisał, że Azerowie obchodzili Nowruz jako święto narodowe przed Chrystusem. Opisał początki święta i wychwalał go w literackiej formie lirycznego wersetu, wspólnego dla ówczesnej poezji azerbejdżańskiej - baharija (o wiośnie).
Azerowie kochają Nowruz za jego demokratyczną filozofię. To nie jest tylko święto z okazji równonocy wiosennej, to święto równości ludzi. Łączy ludzi z różnych środowisk społecznych, wzmacnia wzajemne zrozumienie i spójność społeczną.
Każdego roku Azerowie świętują cztery ostatnie wtorki zimy przed Nowruzem. Wtorki reprezentują cztery żywioły życia - ziemię, wiatr, ogień i wodę. Istnieje wiele wierszy, piosenek, rytuałów i wierzeń, związanych z każdym z tych wtorków. Co roku, w wigilię Nowruzu powstają tradycyjne słodycze i ciasta: shakarbura, shor-goghal, pakhlava, fasali, kulcha, semenikhalvasi. Uprawa siemienia - zielonej kiełkującej pszenicy - jest najświętszą ceremonią Nowruzu. Kiełkowanie siemienia symbolizuje zasiew i obfite zbiory, reprezentuje obfitość.