Regionalna konsolidacja e-handlu

Są kolejne przykłady konsolidacji handlu. Dla wielu firm to jedyna szansa na przetrwanie. Konkurencja jeszcze się zaostrzy, jeśli Amazon zacznie sprzedawać w Polsce.

Publikacja: 14.01.2015 09:09

Grupa Polskapresse wnosi serwis Gruper do regioponalnej grupy e-commerce Zumzi, Naspers z koeli prze

Grupa Polskapresse wnosi serwis Gruper do regioponalnej grupy e-commerce Zumzi, Naspers z koeli przenosi Agito do eMAG.

Foto: 123RF

Nie zdarzyło się, aby w tak krótkim czasie zawarte zostały aż dwie transakcje, które pokazują nowy kierunek zmian na wciąż bardzo rozdrobnionym rynku e-commerce. Nieunikniona jest jego konsolidacja, i to nie tylko na poziomie krajowym, ale i regionalnym.

Grupa Polskapresse, główny udziałowiec serwisu zakupów grupowych Gruper, podała, że swoje akcje (wraz z akcjonariuszami mniejszościowymi) wnosi do spółki Zumzi, działającej na rynku e-commerce w siedmiu krajach regionu. Jej udziałowcami są fundusze Rebate Networks z Niemiec i rumuński Neogen – nie wiadomo, jaki pakiet będzie finalnie należał do Polskapresse.

– Widzimy wiele synergii w naszych biznesach. Mocno stawiamy na technologię i rozwój nowych usług. Jestem przekonany, że połączenie sił z zespołem z Polski pozwoli nam, poza zwiększeniem skali biznesu, połączyć nasze doświadczenia w tym obszarze – mówi Calin Fusu, prezes Zumzi.

Po sfinalizowaniu transakcji Polska stanie się dla firmy największym rynkiem. Zumzi działa w podobnym modelu biznesowym jak Gruper: sprzedaje usługi turystyczne, produkty i usługi lokalne z możliwością rezerwacji w kilkudziesięciu miastach regionu.

Atutem dla polskich użytkowników ma być dostęp do oferty turystycznej w krajach, w których działa grupa, a do których często podróżują, jak chociażby Chorwacja.

– Przyglądamy się rynkowi w Polsce od kilku lat. Dzięki transakcji z Gruperem będziemy tu obecni. Wierzymy, że strategia konsolidacji podmiotów i rynków to dobry sposób, by rozwijać biznes w obszarze social commerce – mówi Michael Brehm, współzałożyciel i prezes Rebate Networks.

Trudno nie wiązać transakcji ze znacznym spadkiem popularności zakupów grupowych w Polsce.

Z odpływem użytkowników najlepiej poradził sobie lider segmentu, czyli Groupon (w październiku 2014 r. miał ich wciąż ponad 1,8 mln), ale Gruper wypadł z listy 20 najpopularniejszych witryn e-handlowych. Spółka w grudniu 2014 r. połączyła się z podobnym serwisem SweetDeal.pl, należącym do Mediów Regionalnych.

Wejście do Zumzi to niejedyna regionalna operacja na rynku. Swoje operacje handlowe porządkuje też koncern Naspers, w Polsce znany głównie jako właściciel aukcyjnego Allegro, lidera rynku handlu elektronicznego.

Kontrolowany przez grupę sklep Agito.pl zostanie wniesiony do eMAG, e-sklepu działającego od kilkunastu lat w Bułgarii, Rumunii i na Węgrzech. Naspers pod koniec grudnia 2014 r. wysłał stosowne powiadomienie do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, którego zgoda jest warunkiem przeprowadzenia transakcji.

– Pozyskanie tak silnego regionalnego partnera to wyraz uznania dla wysiłków zespołu i tempa rozwoju Agito w ostatnich kilku latach – mówi Szymon Bujalski, dyrektor zarządzający Agito.

Większej skłonności firm do łączenia sił trudno nie łączyć z potencjalnym wejściem na polski rynek globalnego potentata e-commerce, czyli grupy Amazon. Firma ma już w Polsce magazyny logistyczne, a stąd prosta droga do rozpoczęcia sprzedaży detalicznej.

W Polsce działa już ponad 14 tys. e-sklepów, którym z takim gigantem ciężko będzie walczyć. Dlatego konsolidacja spodziewana jest także na rynku krajowym, a jej zwiastunem może być spodziewana wkrótce ponowna sprzedaż jednego z największych e-sklepów: Merlin.pl. Właściciel, czyli Czerwona Torebka, analizuje dostępne możliwości.

Nie zdarzyło się, aby w tak krótkim czasie zawarte zostały aż dwie transakcje, które pokazują nowy kierunek zmian na wciąż bardzo rozdrobnionym rynku e-commerce. Nieunikniona jest jego konsolidacja, i to nie tylko na poziomie krajowym, ale i regionalnym.

Grupa Polskapresse, główny udziałowiec serwisu zakupów grupowych Gruper, podała, że swoje akcje (wraz z akcjonariuszami mniejszościowymi) wnosi do spółki Zumzi, działającej na rynku e-commerce w siedmiu krajach regionu. Jej udziałowcami są fundusze Rebate Networks z Niemiec i rumuński Neogen – nie wiadomo, jaki pakiet będzie finalnie należał do Polskapresse.

Pozostało 82% artykułu
Media
Jesienna ofensywa studiów z Polski. 11 bit studios otwiera listę
Media
Trzęsienie ziemi w RMF. Wieloletni szefowie odchodzą z zarządu
Media
Omdia: za 5 lat Netflix przegoni Polsat Box
Media
Rewolucja w Empiku. Sieć wchodzi na rynek książek używanych
Materiał Promocyjny
Wpływ amerykańskich firm na rozwój polskiej gospodarki
Media
Potężna porażka Elona Muska. X zablokowany w całym kraju