W roku Karoliny Lanckorońskiej, obchodzonym w 20-lecie śmierci profesor historii sztuki, wspierającej naukę i kulturę polską, Wawel pokaże w Prywatnych Apartamentach Królewskich ponad 80 dzieł z jej bezcennego daru, obejmującego głównie malarstwo włoskie z XIV-XVII wieku, który wzbogacił zbiory Zamku w 1994 roku. Obrazy pochodzą z legendarnej wiedeńskiej kolekcji jej ojca, hrabiego Karola Lanckorońskiego.
Obecnie stały się częścią stałej ekspozycji, a dopełni je czasowa wystawa „Arcydzieła z Kolekcji Lanckorońskich” prezentujące trzy przywiezione z zagranicy znakomite obrazy, kiedyś także należące do tej kolekcji, To wyjątkowa okazja do obejrzenia „Św. Jerzego i smoka” (z ok. 1470 r.) Paola Uccella ze zbiorów National Gallery w Londynie, „Towarzystwa w ogrodzie” (1661r.) Barenda Graata z Rijksmuseum w Amterdamie i „Portretu 21-letniej kobiety” (ok. 1530 r.) Bartholomaeusa Bruyna ze zbiorów Ackland Art Galery w Chapel Hill.
Czytaj więcej
„Jeździec polski” Rembrandta, należący kiedyś do kolekcji królewskiej Stanisława Augusta, a od ponad stu lat do nowojorskiej The Frick Collection, odwiedza obecnie w Europie tylko Polskę. Wernisaż pokazu odbędzie się 5 maja w Pałacu na Wyspie w Łazienkach Królewskich w Warszawie. Dzieło będzie również eksponowane na Wawelu.
30 czerwca otwarty zostanie także Nowy Skarbiec Koronny w północnym skrzydle na parterze, który po wielomiesięcznej renowacji zyskał trzykrotnie więcej sal i nową aranżację. Mieści się tam, gdzie kiedyś znajdował się historyczny Skarbiec oraz Archiwum Koronne. Od średniowiecza aż do rozbiorów były one symbolem suwerenności Królestwa Polskiego, a potem Rzeczypospolitej Obojga Narodów. W Skarbcu przechowywano najcenniejsze insygnia władzy królewskiej, a w Archiwum – najważniejsze dokumenty państwowe.
Pierwszy publiczny pokaz insygniów odbył się 1792 roku. Trzy lata później, po trzecim rozbiorze Polski, zawartość Skarbca została zrabowana przez Prusaków, a następnie zniszczona.