Plenerowa wystawa rzeźb Pawła Orłowskiego w Ogrodach Królewskich na Wawelu

17 współczesnych kubizujących dzieł w metalu i brązie inauguruje sezon wiosenno-letni na Zamku Królewskim na Wawelu

Publikacja: 29.04.2024 22:52

Prace Pawła Orłowskiego wyróżniają ostre kawędzie i kolor

Wystawa Kontrasty Pawła Orłowskiego na Wawelu

Prace Pawła Orłowskiego wyróżniają ostre kawędzie i kolor

Foto: Materiały prasowe

To kolejna wystawa plenerowa w tym miejscu po pokazach prac Józefa Wilkonia, Bronisława Chromego i Zdzisława Beksińskiego.

O obecnej wystawie „Kontrasty” Pawła Orłowskiego kuratorka dr Bogumiła Wiśniewska mówi: - Wybór kubizujących rzeźb, które nawiązują do dorobku mistrzów sztuki dawnej, sięgają po inspiracje antyczne, lecz są poddane komputerowemu modelowaniu, wskazuje na zmianę postrzegania formy i bryły we współczesnej rzeźbie. Orłowski sięga równocześnie po innowację i tradycję, odwołuje się do popularnej formuły pomników jeźdźców konnych i nadaje im własną formę, którą z rozmachem prezentujemy w ogrodach królewskich, pozwalając na budowanie indywidualnych skojarzeń i interpretacji.

Pędzące konie o kubizującej formie

Wystawa Kontrasty Pawła Orłowskiego na Wawelu

Pędzące konie o kubizującej formie

Foto: Materiały prasowe

Ostre krawędzie i kolory rzeźb Pawła Orłowskiego

Kontrasty podkreślają ostre krawędzie i kolory w dynamicznych wielkoformatowych pracach, łączących abstrakcję i realizm, nowoczesność i tradycję. Tytułowe kontrasty odnoszą się zarówno do zestawienia rzeźb z naturą, jak i sztuki dawnej i współczesnej.

Sam artysta przewrotnie pyta,czy rzeczywiście chodzi tu o kontrasty. I zauważa, że kiedy dokładniej się przyjrzymy, spostrzeżemy, że ta szacowna przestrzeń i modernistyczne rzeźby wzajemnie się dopełniają.

Paweł Orłowski (rocznik 1975) studiował na Wydziale Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w pracowni profesora Józefa Sękowskiego oraz na Universität der Künste w Berlinie w pracowni Karlheinza Biederbicka. Obecnie prowadzi pracownię rzeźby na Wydziale Form Przemysłowych krakowskiej ASP. Jest laureatem wielu polskich i międzynarodowych nagród. Wyróżnia go oryginalny syntetyczny kubizujący styl.

Od renesansowego Wawelu do współczesności

Na Wawelu po raz pierwszy prezentował swą ponad 2,5-metrową rzeźbę w ubiegłym roku. Była to współczesna interpretacja „Kobiety w czepcu” – jednej z historycznych głów wawelskich ze stropu sali Poselskiej. Praca Orłowskiego towarzyszyła przekrojowej monumentalnej wystawie „Obraz złotego wieku”

Odwoływała się do renesansu, a jednocześnie poprzez kubizującą geometryzację prezentowała współczesne spojrzenie na sztukę. Stojąc u stóp wawelskiego wzgórza symbolizowała przejście od przeszłości do teraźniejszości i przekonanie, że sztuka powinna odbijać ducha czasów.

Na wystawie "Kontrasty" figuralne rzeźby Pawła Orłowskiego łączą tradycję ze współczesnym spojrzenie

Wystawa Kontrasty Pawła Orłowskiego na Wawelu

Na wystawie "Kontrasty" figuralne rzeźby Pawła Orłowskiego łączą tradycję ze współczesnym spojrzeniem na sztukę.

Foto: Materiały prasowe

Na obecną wystawę z w ogrodach Wawelu zwiedzający mogą po raz pierwszy przejść wprost z dziedzińca arkadowego przez sień studzienną, gdzie można zobaczyć średniowieczną wawelską studnię i wyjść na imponujący taras, skąd roztacza się niezapomniany widok na Kraków.

Wystawa jest czynna do 29 września.

To kolejna wystawa plenerowa w tym miejscu po pokazach prac Józefa Wilkonia, Bronisława Chromego i Zdzisława Beksińskiego.

O obecnej wystawie „Kontrasty” Pawła Orłowskiego kuratorka dr Bogumiła Wiśniewska mówi: - Wybór kubizujących rzeźb, które nawiązują do dorobku mistrzów sztuki dawnej, sięgają po inspiracje antyczne, lecz są poddane komputerowemu modelowaniu, wskazuje na zmianę postrzegania formy i bryły we współczesnej rzeźbie. Orłowski sięga równocześnie po innowację i tradycję, odwołuje się do popularnej formuły pomników jeźdźców konnych i nadaje im własną formę, którą z rozmachem prezentujemy w ogrodach królewskich, pozwalając na budowanie indywidualnych skojarzeń i interpretacji.

Kultura
Dzieło włoskiego artysty sprzedane za 6 mln dolarów. To banan i taśma klejąca
Kultura
Startuje Festiwal Niewinni Czarodzieje: Na karuzeli życia
Kultura
„Pasja wg św. Marka” Pawła Mykietyna. Magdalena Cielecka zagra Poncjusza Piłata
Kultura
Pawilon Polski na Biennale Architektury 2025: Pokażemy projekt „Lary i penaty"
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Kultura
Muzeum Historii Polski na 11 listopada: Wystawa „1025. Narodziny królestwa”