Są to unikatowe dzieła Johanna Joachima Kaendlera, nadwornego rzeźbiarza, zatrudnionego w miśnieńskiej manufakturze przez Augusta Mocnego. Pokaz obejmuje 230 miniaturowych porcelanowych rzeźb zaprojektowanych i modelowanych przez Kaendlera w czasach największej świetności Królewskiej Manufaktury w Miśni.
Ta pierwsza w historii monograficzna wystawa Kaendlera powstała dzięki współpracy Zamku Królewskiego na Wawelu z galerią Röbig München. Przykuwa uwagę także znakomitą aranżacją współgrająca z rokokowym wyrafinowaniem, jak i teatralnym splendorem dworu Wettynów. Jej autorami są Włoch Pier Luigi Pizzi – światowej sławy reżyser operowy i projektant kostiumów teatralnych, oraz Massimo Pizzi Gasparon Contarini – architekt, scenograf, reżyser operowy.
Czytaj więcej
Muzeum Narodowe w Poznaniu prezentuje serię wideo-artów Lecha Majewskiego inspirowanych najsłynniejszymi dziełami Jacka Malczewskiego. Nie zabrakło oczywiście nowej wersji „Melancholii”.
Chociaż miśnieńską porcelanę nazywa się często „białym złotem”, prezentowane rokokowe dekoracje wnętrz i stołu mienią się gamą kolorów, podkreślających kruche piękno i wdzięk niezwykłych rzeźb. Pogrupowano je wokół tematów: „Życie dworu”, „Arystokracja i mopsy”, „Commedia dell’arte” czy „Różne narody”, tworząc efektowne kompozycje na jakby symultanicznych kilkukondygnacyjnych teatralnych scenach.
Wystawa na Wawelu. Damy, dworzanie, śpiewacy, aktorzy
Główny wątek skupia się na postaciach dworu Wettynów; damach w eleganckich sukniach i wykwintnych dworzanach. Do najsławniejszych należą tzw. grupy krynolinowe. Damy pojawiają się w nich w pojedynkę lub z adoratorami. Albo ze służącymi podającymi im kawę lub czekoladę. Wielobarwne stroje odwzorowują wszystkie detale XVIII-wiecznej mody.