Przez wysoką inflację inaczej kupujemy

Wysoka inflacja wymusiła zmianę naszych zachowań konsumenckich. Kupujemy mniej spontanicznie, analizujemy potrzeby poniesienia wydatków.

Publikacja: 29.06.2023 03:00

Przez wysoką inflację inaczej kupujemy

Foto: Adobe Stock

Takie wnioski płyną z badania „Konsumpcja w dobie wysokiej inflacji” przygotowanego przez ING Bank Śląski i Wydział Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego.

Rzeczpospolita

Badanie pokazuje, że 60 proc. z nas, z powodu wzrostu cen, wydaje dziś na zakupy więcej pieniędzy niż przed wybuchem inflacji, przy czym nasze wydatki wzrosły średnio o 57 proc. W tej sytuacji ponad połowa dorosłych Polaków ograniczyła zakupy z kategorii wyposażenie domu i sprzęty elektroniczne, wydatki na kulturę, relaks/odpoczynek, sport, usługi kosmetyczne, fryzjerskie, masaże, ubrania/obuwie. W związku z inflacją ponad połowa z nas ograniczyła też wydatki na produkty do własnego użytku. Około 40 proc. natomiast zredukowało wydatki na towary wspólnego użytku lub produkty na wyłączny użytek innego członka rodziny.

Szukamy zakupów w korzystnych cenach, wypatrujemy promocji i rabatów. Mniejsze znaczenie niż kiedyś ma dla nas przy tym to, czy dany produkt jest modny, czy jest „na czasie”.

Czytaj więcej

Lekki niepokój w kurortach. Inflacja skutecznie odstraszy turystów?

Zarówno w przypadku zakupu tańszych, jak i droższych dóbr trwałego użytku, w wyniku inflacji większość z nas zmieniła sposób podejmowania decyzji zakupowych. Wyraźnie widać, że decyzje zakupowe podejmowane są dziś mniej spontanicznie, po bardziej dogłębnej analizie. W przypadku droższych dóbr trwałego użytku około 50 proc. badanych poświęca więcej czasu na podjęcie decyzji, porównuje więcej możliwości, porównuje ceny produktów w większej liczbie miejsc. W przypadku tańszych dóbr trwałego użytku ponad 40 proc. badanych przed zakupem produktu poświęca więcej czasu na decyzję, porównuje więcej opcji, porównuje ceny produktów w większej liczbie miejsc i analizuje więcej argumentów „za” decyzją. 24 proc. dorosłych Polaków zwiększyło liczbę zarówno zwracanych, jak i reklamowanych produktów.

Większość badanych wskazuje, że zmiany ich zachowań konsumenckich utrzymają się do momentu spadku inflacji. Dotyczy to 61 proc. z nas w odniesieniu do sposobów podejmowania decyzji konsumenckich i 65 proc. w odniesieniu do tego, ile i co kupują. 30 proc. dorosłych Polaków zakłada, że zmiana sposobu podejmowania decyzji jest w ich przypadku stała i niezmienna w czasie. Z kolei 26 proc. udziela takiej samej odpowiedzi w kontekście ilościowych i jakościowych zmian w konsumpcji. Tylko co 10. Polak postrzega swoje zmiany w zachowaniach konsumenckich jako chwilowe.

Czytaj więcej

Gorsza sytuacja ekonomiczna napędza kradzieże mienia

Badanie pokazuje też, że 42 proc. z nas deklaruje, iż zmiany co do tego, ile i co kupują, są dla nich zmianami na gorsze. 32 proc. w ten sam sposób ocenia zmiany sposobu podejmowania decyzji konsumenckich. Tylko 10 proc. dorosłych postrzega zmiany w swojej ilościowej i jakościowej konsumpcji jako zmiany „na lepsze”. 14 proc. natomiast jest zadowolonych ze zmian w zakresie swojego sposobu podejmowania decyzji konsumenckich.

Takie wnioski płyną z badania „Konsumpcja w dobie wysokiej inflacji” przygotowanego przez ING Bank Śląski i Wydział Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego.

Badanie pokazuje, że 60 proc. z nas, z powodu wzrostu cen, wydaje dziś na zakupy więcej pieniędzy niż przed wybuchem inflacji, przy czym nasze wydatki wzrosły średnio o 57 proc. W tej sytuacji ponad połowa dorosłych Polaków ograniczyła zakupy z kategorii wyposażenie domu i sprzęty elektroniczne, wydatki na kulturę, relaks/odpoczynek, sport, usługi kosmetyczne, fryzjerskie, masaże, ubrania/obuwie. W związku z inflacją ponad połowa z nas ograniczyła też wydatki na produkty do własnego użytku. Około 40 proc. natomiast zredukowało wydatki na towary wspólnego użytku lub produkty na wyłączny użytek innego członka rodziny.

Handel
Allegro podało wyniki i prognozy. Akcje tanieją
Handel
Założyciel CCC pokieruje Modivo
Handel
Słynny producent plastikowych pojemników złoży wniosek o upadłość
Handel
Brytyjskie kontrole warzyw i owoców z Unii nie tak prędko
Materiał Promocyjny
Wpływ amerykańskich firm na rozwój polskiej gospodarki
Handel
USA uderzają w Temu i Shein. Paczki z Chin będą droższe