Takie wnioski płyną z badania „Konsumpcja w dobie wysokiej inflacji” przygotowanego przez ING Bank Śląski i Wydział Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego.
Badanie pokazuje, że 60 proc. z nas, z powodu wzrostu cen, wydaje dziś na zakupy więcej pieniędzy niż przed wybuchem inflacji, przy czym nasze wydatki wzrosły średnio o 57 proc. W tej sytuacji ponad połowa dorosłych Polaków ograniczyła zakupy z kategorii wyposażenie domu i sprzęty elektroniczne, wydatki na kulturę, relaks/odpoczynek, sport, usługi kosmetyczne, fryzjerskie, masaże, ubrania/obuwie. W związku z inflacją ponad połowa z nas ograniczyła też wydatki na produkty do własnego użytku. Około 40 proc. natomiast zredukowało wydatki na towary wspólnego użytku lub produkty na wyłączny użytek innego członka rodziny.
Szukamy zakupów w korzystnych cenach, wypatrujemy promocji i rabatów. Mniejsze znaczenie niż kiedyś ma dla nas przy tym to, czy dany produkt jest modny, czy jest „na czasie”.
Czytaj więcej
Ruszyły wakacje. W górach, nad morzem i nad jeziorami widać już turystów, ale wolne miejsca noclegowe ciągle są. Władze lokalne i turystyczne obawiają się, że inflacja, która trapi budżety domowe, ograniczy nasze plany wakacyjne.