Nastroje konsumentów tylko trochę lepsze

Spadek tempa wzrostu cen nie zmienił znacząco ocen własnej sytuacji finansowej. Nadal co drugi Polak ocenia ją jako gorszą niż rok temu.

Publikacja: 05.10.2023 03:00

Spadek tempa wzrostu cen nie zmienił znacząco ocen własnej sytuacji finansowej

Spadek tempa wzrostu cen nie zmienił znacząco ocen własnej sytuacji finansowej

Foto: Bloomberg

Wyniki 46. edycji badania Deloitte Global State of the Consumer Tracker, przeprowadzonego pod koniec sierpnia 2023 r., pokazują nieznaczną poprawę nastrojów polskich konsumentów. Chociaż obawy o dalszy wzrost cen wyraża 54 proc. ankietowanych, jest to o 4 pkt proc. mniej w porównaniu z poprzednim kwartałem.

Czytaj więcej

Po decyzji RPP: Kredyty tanieją, lokaty topnieją

Odsetek osób spodziewających się wzrostu cen żywności wyniósł 65 proc., podczas gdy trzy miesiące wcześniej takie obawy wyrażało o 10 pkt proc. więcej badanych. Na niemal niezmienionym poziomie pozostają przewidywania dotyczące cen prądu lub gazu (67 proc. wobec 68 proc. w maju). Coraz więcej Polaków obawia się z kolei wzrostu opłat za paliwa: 65 proc. wszystkich ankietowanych, o 5 pkt proc. więcej niż w maju.

Niepokoje dotyczące przyszłego poziomu cen dotyczą nie tylko Polski. Największy odsetek mieszkańców obawiających się jego dalszego wzrostu odnotowano w RPA (75 proc.), Hiszpanii (72 proc.) i w Holandii (70 proc.). Na drugim krańcu zestawienia obaw dotyczących inflacji znalazły się Brazylia (48 proc.), Arabia Saudyjska (45 proc.) i Chiny (34 proc.).

Czytaj więcej

Holandia z deflacją. Eurostrefa też w dół

Mimo systematycznego spadku tempa wzrostu cen w ostatnich trzech miesiącach, sytuacja finansowa mieszkańców Polski nie zmieniła się znacząco. Odsetek osób deklarujących zdolność do odkładania pieniędzy na koniec miesiąca wyniósł 47 proc., o 1 pkt proc. mniej niż trzy miesiące temu. Konieczność poniesienia wydatków związanych z sezonem wakacyjnym jest prawdopodobnie jedną z przyczyn spadku odsetka osób, które w trzecim kwartale będą mogły sobie pozwolić na nieprzewidziane wydatki. Obecnie taką zdolność deklaruje jedna czwarta badanych, podczas gdy na koniec poprzednio analizowanego okresu było to 29 proc.

Badanie Deloitte pokazuje również, że oceniający swoją sytuację finansową jako gorszą niż rok wcześniej stanowią równo połowę mieszkańców Polski – o 4 pkt proc. mniej niż w maju 2023 r.

Czytaj więcej

Drożyzna skłania Polaków do szukania dorywczej pracy

Podobnie jak w maju odsetek osób deklarujących brak problemów z regulowaniem nadchodzących rachunków sięgnął 49 proc. Niewielką zmianę odnotowano wśród odkładających w czasie poważniejsze wydatki: obecnie stanowią oni 46 proc. ankietowanych, co oznacza spadek o 2 pkt proc. wobec maja. Odsetek tych, którzy mogą sobie pozwolić na kupno tego, co sprawia im przyjemność, wzrósł z 36 do 37 proc.

– Wyniki ostatniej edycji badania Consumer Tracker pokazują, że spadek tempa wzrostu inflacji w niewielkim stopniu przekłada się na oczekiwania mieszkańców Polski dotyczące poziomu cen w sklepach – komentuje Michał Pieprzny, partner i lider sektora consumer industry w Deloitte w Polsce. – Coraz mniej z nas obawia się wydatków związanych m.in. z kupnem żywności. Z drugiej strony nadal niepokoją nas wysokie ceny gazu czy prądu. Równie istotnym czynnikiem kształtującym ceny będą koszty energii elektrycznej i gazu, zależne od warunków atmosferycznych oraz sytuacji geopolitycznej w Europie – dodaje.

Wyniki 46. edycji badania Deloitte Global State of the Consumer Tracker, przeprowadzonego pod koniec sierpnia 2023 r., pokazują nieznaczną poprawę nastrojów polskich konsumentów. Chociaż obawy o dalszy wzrost cen wyraża 54 proc. ankietowanych, jest to o 4 pkt proc. mniej w porównaniu z poprzednim kwartałem.

Odsetek osób spodziewających się wzrostu cen żywności wyniósł 65 proc., podczas gdy trzy miesiące wcześniej takie obawy wyrażało o 10 pkt proc. więcej badanych. Na niemal niezmienionym poziomie pozostają przewidywania dotyczące cen prądu lub gazu (67 proc. wobec 68 proc. w maju). Coraz więcej Polaków obawia się z kolei wzrostu opłat za paliwa: 65 proc. wszystkich ankietowanych, o 5 pkt proc. więcej niż w maju.

Pozostało 80% artykułu
Gospodarka
Największy kryzys wizerunkowy w historii MFW. Jednak będzie powrót do Rosji
Gospodarka
Odbudowa po powodzi uderzy w inne inwestycje?
Gospodarka
Polska właśnie dostała lek na kaca po stracie fabryki Intela
Gospodarka
Viktor Orban „przejechał” się na elektrykach. Gospodarka już cierpi
Materiał Promocyjny
Wpływ amerykańskich firm na rozwój polskiej gospodarki
Gospodarka
MFW odwołuje misję do Rosji. To nie były „problemy techniczne”