Ważnym mechanizmem ułatwiającym firmom zatrzymanie wartościowych pracowników są benefity pozapłacowe. Jednym z nich są pakiety medyczne. – Takie pakiety od wielu lat świetnie sprawdzają się jako benefity. Dziś przechodzą metamorfozę, ponieważ Polacy zarówno od swoich pracodawców, jak i prywatnej opieki medycznej oczekują czegoś więcej. Nierzadko chcą pakietów premium, które lepiej odpowiadają na ich potrzeby. Są gotowi za to dopłacić – mówi Alina Smolarek, dyrektorka HR Centrum Medycznego Enel-Med. – Jako społeczeństwo dojrzewamy do tzw. partycypacyjnego modelu w ochronie zdrowia – przekonuje.
Potwierdzeniem jej słów mają być wyniki badania przeprowadzonego przez Enel-Med. Dla 83 proc. badanych w nich pracowników dopasowane pakiety medyczne są, albo byłyby, ważne. Aż 60 proc. stwierdziło przy tym, że chętnie dopłaciłoby, aby otrzymać pakiety odpowiadające na ich potrzeby.
Pakiety poprawiają wizerunek pracodawcy. 77 proc. przepytywanych przez EnelMed oceniło, że przedsiębiorcy oferujący dopasowany pakiet medyczny to pracodawcy, którzy lepiej dbają o pracowników. W ujęciu branżowym takie postrzeganie jest najbardziej widoczne w budownictwie (82 proc.), a najmniej w sektorze produkcyjnym (70 proc.). Prawie siedem na dziesięć osób poleciłoby miejsce pracy, w którym ma się dostęp do oferty medycznej. Takie zdanie mają szczególnie mieszkańcy dużych miast (75 proc.) vs. średnich (65 proc.).
Aż 69 proc. pracowników deklaruje lepsze samopoczucie wynikające z posiadania pakietu medycznego w miejscu pracy. 71 proc. pracowników biurowych zgadza się zdecydowanie z tym stwierdzeniem. Natomiast w sektorze IT podobnego zdania jest 61 proc.
Dodatkowo badanie Enel-Med wykazało, że 65 proc. z nas jest bardziej zmotywowanych i zaangażowanych, kiedy firma oferuje opiekę medyczną. W grupie tej jest więcej kobiet (69 proc. wskazań) niż mężczyzn (61 proc.).