Sprawa bezprawnego wykorzystywania wizerunku dr. Michała Sutkowskiego (a także prof. Michała Zembali) do internetowej reklamy specyfików nieznanego pochodzenia, miała swój początek w ubiegłym roku. Autorytetem pierwszego z medyków posłużono się przy promocji preparatów kardiologicznych i tych zwalczających pasożyty – w zmyślonym wywiadzie miał on zachwalać ich działanie. Postępowanie w tej sprawie prowadzi Prokuratura Rejonowa dla Warszawy-Mokotowa.
Czytaj więcej
Prokuratura przyznaje, że przestępcy coraz częściej sięgają po narzędzia sztucznej inteligencji, a liczba podobnych przypadków będzie wzrastać. Eksperci alarmują, że prawo już teraz nie nadąża za cyfrową rzeczywistością. Czy unijny AI Act wystarczy?
Sztuczna inteligencja reklamuje leki. Fałszywy wywiad i nagranie z dr Michałem Sutkowskim
Jak się okazuje, fałszywy lekarz nadal zachęca do zakupów – tym razem preparatu na cukrzycę. Reprezentujący dr. Sutkowskiego mec. Jan Dudzik z Sowisło Topolewski Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych S.K.A. informuje, że tym razem na facebookowy profil-widmo trafiło krótkie nagranie stworzone przy pomocy sztucznej inteligencji (tzw. deepfake).
– Postać występująca w filmie, wyglądająca jak dr Sutkowski, przekonuje, że apteki oszukują pacjentów, zaś zakup cudownego specyfiku pozwoli zwalczyć wszystkie objawy choroby – alarmuje adwokat w rozmowie z „Rzeczpospolitą”.
Pod filmem zamieszczono link do strony internetowej, na której znajduje się kolejny spisany „wywiad” z doktorem, zaś pod nim – komentarze osób, które zakupiły specyfik.