Świadczenia opieki zdrowotnej finansowane ze środków publicznych obejmują m.in. badania diagnostyczne, porady lekarza i zabiegi, opiekę pielęgniarską, leki, wyroby medyczne, a także zakwaterowanie i wyżywienie w szpitalu. Środki na świadczenia udzielane osobom ubezpieczonym pochodzą w większości ze składek na ubezpieczenie zdrowotne. NFZ wypłaca je lecznicom lub medykom, którzy zawarli umowę na udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w danym zakresie.
Proteza — widmo i rehabilitacja opłacona podwójnie
Teoretycznie NFZ płaci tylko za świadczenia, które faktycznie zostały wykonane. Okazuje się, że bywa inaczej. RMF podaje przykład pacjenta, który znalazł na Internetowym Koncie Pacjenta informację, że był z wizytą u reumatologa w przychodni przyszpitalnej, choć w rzeczywistości nigdy się tam nie leczył. Kolejna osoba zgłosiła NFZ, że na jej IKP widnieje informacja o wykonanej dla niej protezie zębowej, ale ona takiej protezy nie posiada. Pewna pacjentka miała uczestniczyć w kilkunastu zabiegach rehabilitacyjnych „na NFZ”, a tak naprawdę zapłaciła za nie z własnej kieszeni i jest w stanie udowodnić to rachunkami. Podobnych sygnałów o nieprawidłowościach NFZ otrzymał 3,5 tysiąca.
Dyrektor Biura Komunikacji Społecznej i Promocji NFZ Paweł Florek poinformował RMF FM, że wszystkie zgłoszenia od pacjentów są szczegółowo wyjaśniane przez oddziały wojewódzkie NFZ. Pacjent informowany jest o wpłynięciu jego zgłoszenia i podjęciu działań przez Oddział NFZ. Do świadczeniodawcy kierowana jest prośba o przedstawienie wyjaśnień popartych dokumentacją medyczną.
Czytaj więcej
Osoby posiadające Internetowe Konto Pacjenta mogą wypełnić ankietę dotyczącą udzielonej usługi. Opinie zbierają też przez telefon ankieterzy.
„Świadczeniodawcy, po sprawdzeniu dokumentacji medycznej, przyznają omyłkowe sprawozdanie świadczenia i dokonują jego usunięcia z systemu informatycznego Funduszu. Tym samym następuje zwrot kwoty błędnie zrefundowanego świadczenia oraz usunięcie zgłoszonej pozycji z konta użytkownika IKP. O wszystkich ustaleniach pacjent jest zawsze informowany przez Oddział NFZ” - powiedziała RMF FM Monika Kierat, rzeczniczka prasowa Pomorskiego Oddziału Wojewódzkiego. Dodała, że w przypadku wielu zgłoszeń dotyczących jednego podmiotu, NFZ prowadzi czynności sprawdzające.