Pandemia ma szansę przyspieszyć proces cyfryzacji w Europie Środkowo - Wschodniej

Cyfryzacja jest obecnie priorytetem w realizacji celów biznesowych dla 65% firm ankietowanych przez międzynarodową kancelarię CMS w Europie Środkowo-Wschodniej. Jak wynika z najnowszego raportu CMS pt. „CEE Digital Horizons”, wystąpienie pandemii COVID-19 wymusiło przyspieszenie realizacji projektów cyfryzacyjnych w przypadku 45% respondentów, a 38% ankietowanych zakończyło prowadzone działania lub rozpoczęło nowe projekty w tym zakresie.

Publikacja: 06.11.2020 12:38

Pandemia ma szansę przyspieszyć proces cyfryzacji w Europie Środkowo - Wschodniej

Foto: Adobe Stock

mat

Usługi finansowe oraz przemysł biomedyczny i ochrona zdrowia to sektory, w których pandemia szczególnie wydatnie przyczyni się do przyspieszenia procesu cyfryzacji. W dalszej kolejności respondenci wskazali sektor wytwórczy, motoryzacyjny i energetyczny.

W związku z digitalizacją, 2/3 ankietowanych przewiduje zwiększenie nakładów na technologie informatyczne w przyszłym roku. Jedynie 6% przedsiębiorstw odroczyło na skutek pandemii swoje projekty cyfryzacyjne.

„Pomimo utrzymującej się pandemii, optymizmem napawa fakt, że wiele firm w Europie Środkowo-Wschodniej przyspiesza procesy cyfryzacji bądź przeznacza na ten cel większe środki" - komentuje Dóra Petranyi, dyrektor zarządzający CMS w Europie Środkowej i Wschodniej. „Już w tej chwili w wielu krajach naszego regionu dysponujemy wysokiej jakości infrastrukturą cyfrową, do której należy szerokopasmowy internet, infrastruktura e-handlu i technologia 4G. Jednak, aby dotrzymać kroku innym rynkom wysokorozwiniętym, musimy stać się bardziej konkurencyjni dzięki technologiom takim jak 5G czy sztuczna inteligencja, którym z kolei muszą towarzyszyć konieczne rozwiązania i standardy regulacyjne".

„Podobnie jak w zachodniej części naszego kontynentu, głównym źródłem konkurencyjności w Europie Środkowo-Wschodniej będzie technologia 5G. Aby móc w pełni wykorzystać jej potencjał, musimy jeszcze pokonać kilka przeszkód, ponieważ nie przeprowadzono pełnej standaryzacji europejskiej sieci 5G. Choć współdzielenie sieci staje się bardziej powszechne, co ma miejsce na przykład w Czechach, Polsce, Rumunii i na Węgrzech, to organy regulacyjne na poziomie krajowym wciąż wykazują zróżnicowane podejście" – podkreśla Eva Talmacsi, partner współkierująca praktyką technologiczną w Europie Środkowo-Wschodniej.

Sztuczna inteligencja jako główne narzędzie zmiany

Przedsiębiorcy w regionie wskazują na sztuczną inteligencję (AI) jako kluczowe narzędzie w transformacji przedsiębiorstw, ze względu na możliwość poprawy produktywności, szybkości i wydajności. Nieco ponad połowa respondentów (58%) korzysta już z rozwiązań AI, a znaczna większość (83%) planuje inwestycje w tym zakresie.

Jednocześnie znaczna część ankietowanych (86%) żywi obawy związane z ewentualną odpowiedzialnością prawną związaną z wykorzystaniem AI. Obecnie jedynie 4% respondentów uważa, że sztuczna inteligencja jest dziedziną nadmiernie uregulowaną, a ponad połowa (60%) życzyłaby sobie wprowadzenia dodatkowych wytycznych i uregulowań w tym zakresie.

„Sztuczna inteligencja otwiera nowe możliwości we wszystkich dziedzinach ludzkiej aktywności, jednocześnie jednak niesie ze sobą nowe ryzyka. Postęp informatyczny i technologiczny dokuje się obecnie tak szybko, że dotychczasowe przepisy przestają za nim nadążać. Kluczowe jest wprowadzenie bardziej szczegółowych regulacji krajowych oraz ujednolicenie pewnych rozwiązań prawnych na poziomie europejskim, czy nawet globalnym. W przypadku sztucznej inteligencji będziemy się spotykać z takimi wyzwaniami jak np. prześledzenie łańcucha odpowiedzialności kolejnych podmiotów, które odpowiadałyby za szkodę wyrządzoną przez sztuczną inteligencję czy kwestia terytorialności, kiedy systemy IT działają w skali globalnej z wykorzystaniem internetu" – wyjaśnia Tomasz Koryzma, partner CMS kierujący praktyką własności intelektualnej w Europie Środkowo-Wschodniej.

Dane a etyka

Trzy czwarte ankietowanych firm w badaniu kancelarii CMS inwestuje obecnie w systemy analizy danych (62%), bądź planuje takie inwestycje w najbliższym czasie (12%). Jako głównych użytkowników nowych rozwiązań przedsiębiorstwa wskazują przede wszystkim swoje działy sprzedaży i marketingu, badań i rozwoju, ale także i działy prawne.

Zabezpieczenie danych, uwzględnienie kwestii kosztów ludzkich oraz ustalanie wartości, które ma reprezentować marka, to zagadnienia, które w przypadku prawie wszystkich (98%) respondentów uregulowane są w aktualnych regulaminach i politykach firm.

„Etyka staje się coraz ważniejszym aspektem bieżącej pracy dla dyrektorów działów prawnych oraz specjalistów ds. ochrony danych. Ważne jest, aby zweryfikować zasady etyczne działania przedsiębiorstw, tak aby uwzględniały one aktualne zagadnienia związane z cyfryzacją, w tym skutki wykorzystania danych w ramach określonych technologii" - podkreśla Olga Belyakova, współkierująca praktyką technologiczną CMS w Europie Środkowo-Wschodniej.

Ujednolicenie zasad etycznych jest częściowo skutkiem unijnego Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RORO), które od chwili wejścia w życie na terenie Unii Europejskiej w maju 2018 roku pomogło w osiągnięciu kulturowej i prawnej transformacji w zakresie przechowywania przez przedsiębiorców danych klientów, zarządzania nimi i korzystania z nich.

„Coraz więcej członków działów prawnych będzie musiało docenić znaczenie technologii, gdyż przedsiębiorstwa będą konkurować ze sobą na polu technologicznym albo zawierać umowy dotyczące wykorzystania nowych technologii. W konsekwencji znajomość technologii powinna być kluczowym kryterium dla firm planujących rekrutację lub doszkalanie pracowników działu prawnego, a nie jedynie dodatkową umiejętnością. Każdy pracownik działu prawnego powinien rozumieć nowoczesne technologie" - podkreśla Clive Gringras, szef praktyki technologicznej w CMS.

O badaniu i raporcie CMS CEE Digital Horizons

Badanie przeprowadzone przez CMS w lipcu i sierpniu 2020 roku koncentrowało się na działaniach i priorytetach w dziedzinie cyfryzacji, które składają się na strategiczne plany cyfryzacyjne przedsiębiorstw. Obejmował również pytania dotyczące planów inwestycyjnych przedsiębiorstw oraz kwestii regulacyjnych i ryzyka.

W ramach badania uzyskano odpowiedzi od prawie 100 przedsiębiorców prowadzących działalność na terenie 18 krajów Europy Środkowo-Wschodniej: Albania, Bośnia i Hercegowina, Bułgaria, Chorwacja, Czechy, Estonia, Węgry, Kosowo, Łotwa, Litwa, Macedonia, Czarnogóra, Polska, Rumunia, Serbia, Słowacja, Słowenia i Ukraina.

Usługi finansowe oraz przemysł biomedyczny i ochrona zdrowia to sektory, w których pandemia szczególnie wydatnie przyczyni się do przyspieszenia procesu cyfryzacji. W dalszej kolejności respondenci wskazali sektor wytwórczy, motoryzacyjny i energetyczny.

W związku z digitalizacją, 2/3 ankietowanych przewiduje zwiększenie nakładów na technologie informatyczne w przyszłym roku. Jedynie 6% przedsiębiorstw odroczyło na skutek pandemii swoje projekty cyfryzacyjne.

Pozostało 93% artykułu
Podatki
Skarbówka zażądała 240 tys. zł podatku od odwołanej darowizny. Jest wyrok NSA
Prawo w Polsce
Jest apel do premiera Tuska o usunięcie "pomnika rządów populistycznej władzy"
Edukacja i wychowanie
Ferie zimowe 2025 później niż zazwyczaj. Oto terminy dla wszystkich województw
Praca, Emerytury i renty
Ile trzeba zarabiać, żeby na konto trafiło 5000 zł
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Prawo karne
Rząd zmniejsza liczbę więźniów. Będzie 20 tys. wakatów w celach