Brak rewolucji czy gwałtownych zmian na tym rynku świadczy o jego dojrzałości i stabilności. To jeden z wniosków płynących z tegorocznego Rankingu Kancelarii Prawniczych organizowanego przez „Rzeczpospolitą”. Ogłoszenie wyników odbyło się w środę podczas uroczystej gali.
Czytaj więcej
Kancelaria CMS to obecnie największy zespół prawników w Polsce. Dotychczasowy lider – polskie biuro Dentons – po raz pierwszy od 12 lat spadło na pozycję drugą. Na trzecim miejscu mocno trzyma się DZP.
Ranking Kancelarii Prawniczych „Rzeczpospolitej”: uroczysta gala i podsumowanie
Kancelarie wielokrotnie udowadniały, że radzą sobie dobrze zarówno w czasach koniunktury, jak i kryzysów. Ich elastyczność w zarządzaniu pozwala na szybkie dostosowanie się do nowych sytuacji i wyzwań. Perspektywy na przyszłość są obiecujące. Uruchomienie środków z funduszy strukturalnych i Krajowego Planu Odbudowy przyczyni się do ożywienia gospodarczego, co z kolei zwiększy popyt na obsługę prawną związaną z inwestycjami. Przewiduje się również wzrost aktywności w transakcjach, co jest szczególnie istotne dla większych kancelarii, które mogą zaoferować klientom kompleksową obsługę prawną oraz menedżerską.
Innymi wyzwaniami są nowe technologie, zielona energia oraz unijna legislacja, która jest wdrażana w polskim systemie prawnym. Transformacja technologiczna dotyczy praktycznie wszystkich dziedzin gospodarki i działających na rynku podmiotów. Klienci oczekują, że kancelarie będą uczestniczyć w tym procesie, wprowadzając większą automatyzację obsługi prawnej. W dużych kancelariach już teraz tworzone są specjalne zespoły fin-techowe, gdzie pracują nie tylko prawnicy, ale także specjaliści od technologii. Sztuczna inteligencja (AI) staje się ważnym elementem w działalności niektórych firm prawniczych.
Nowe technologie, automatyzacja i zielona energia. Ranking Kancelarii Prawniczych
W przyszłości większa automatyzacja może wymusić zmiany w cennikach kancelarii. Klienci, którzy obecnie wywierają presję na większą automatyzację usług prawnych, mogą nie być skłonni płacić takich samych stawek za obsługę dokonywaną przez maszynę. Ta rewolucja może również mieć swoje ofiary. W pierwszej kolejności mogą to być młodzi prawnicy, których kompetencje można zautomatyzować. W dłuższej perspektywie może to prowadzić do zaburzenia procesu nabywania i pogłębiania przez nich kompetencji prawniczych. To niewątpliwie stanowi wyzwanie zarówno dla kancelarii, jak i korporacji prawniczych, ponieważ inaczej może pojawić się luka na rynku.