Jakie zmiany czekają pełnomocników, jeśli chodzi o doręczenia elektroniczne?
Największa to e-doręczenia, których wejście w życie wyznaczono na 10 grudnia. Od tego dnia każdy adwokat i radca prawny będzie zobowiązany do posiadania skrzynki do doręczeń elektronicznych. Ma obsługiwać całość korespondencji procesowej, ale i znaczną część pozaprocesowej – to swego rodzaju elektroniczny list polecony. Adres do doręczeń elektronicznych zobowiązane są (lub będą) posiadać różne grupy zawodowe, urzędy i sądy – i dla każdej z tych grup obowiązek wchodzi w innym terminie. Operatorem domyślnym skrzynek dla e-doręczeń będzie Poczta Polska.
W prawie o adwokaturze obowiązek posiadania skrzynek do e-doręczeń został umieszczony wraz z pierwotnym wskazaniem jego wejścia w życie, ale na skutek nowelizacji ustawy o doręczeniach elektronicznych odsuwających ten obowiązek w czasie przepisy stały się niespójne. Termin reguluje komunikat ministra cyfryzacji i mimo zastrzeżeń do sposobu aktywowania tego obowiązku trzymamy się go.
Drugą kwestią jest procodowana ustawa rozszerzająca m.in. doręczenia przez Portal Informacyjny Sądów Powszechnych na postępowanie karne. Ustanawia ona obowiązek posiadania przez adwokata konta także w tym portalu. Do jednego i do drugiego aktu prawnego przygotowujemy się w pracach samorządowych.
Czytaj więcej
Prawnicy nadal nie wiedzą, jak postąpić, gdy obok doręczenia przez Portal Informacyjny otrzymują je zwykłą pocztą.