Auta z rosyjską rejestracją nie mają już Zielonej Karty

Od 1 czerwca przestały obowiązywać umowy UE-Rosja o wzajemnym uznaniu Zielonych Kart. Co zrobić, gdyby wypadek w Polsce spowodował kierowca auta na rosyjskich numerach?

Publikacja: 02.06.2023 03:00

Auta z rosyjską rejestracją nie mają już Zielonej Karty

Foto: Adobe Stock

Dwustronne umowy o wzajemnym uznawaniu certyfikatów ubezpieczeniowych Zielona Karta między Rosyjskim Związkiem Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (RCA) a biurami ubezpieczeniowymi krajów UE, Szwajcarii i Wielkiej Brytanii przestały obowiązywać 1 czerwca.

W przypadku innych krajów rosyjskie Zielone Karty będą nadal działać jak zwykle (mówimy o takich krajach, jak Azerbejdżan, Białoruś, Mołdawia, Serbia i Turcja).

Teraz, aby wjechać na rosyjskich tablicach rejestracyjnych do Unii Europejskiej, Szwajcarii lub Wielkiej Brytanii, kierowcy muszą na przejściu granicznym uzyskać polisę ubezpieczenia OC kraju, do którego wjeżdżają.

Tak więc, przekraczając granicę z Finlandią, która obecnie jest najpopularniejszym celem rosyjskich wyjazdów na teren Wspólnoty, polisy można kupić w fińskich urzędach celnych. Takie ubezpieczenie udzielane jest na minimum 30 dni, a maksymalnie na rok. W Finlandii minimalny koszt ubezpieczenia samochodu to 180 euro.

Co jednak się stanie, jeżeli dojdzie w Polsce do kolizji z autem na rosyjskich numerach, którego kierowca nie ma ważnego u nas ubezpieczenia?

– Towarzystwa ubezpieczeniowe nie dostały jeszcze instrukcji w tej kwestii, czekają na spotkania w centrali. Spodziewamy się jednak, że odpowiedzialność spadnie tu na Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG) - przyznaje Jolanta Sikorska, agentka ubezpieczeniowa z Olsztyna, w rozmowie z „Rz”.

Potwierdza to naszej redakcji Damian Ziąber, rzecznik UFG: „Pojazdy na rosyjskich/białoruskich numerach, już jeżdżące po naszych drogach, w związku z wygaśnięciem Zielonej Karty powinny mieć ubezpieczenie czasowe. Kiedy pojazd nie posiada ważnego ubezpieczenia OC, sposób likwidacji szkody wygląda dokładnie tak, jak w przypadku kiedy w szkodzie uczestniczą pojazdy na polskich numerach, a któryś z nich nie jest ubezpieczony. Dokumentujemy taką szkodę (zdjęcia, zeznania świadków etc.) i całość dokumentacji przekazujemy do dowolnego ubezpieczyciela oferującego w Polsce ubezpieczenia komunikacyjne. Może to być oczywiście ubezpieczyciel, u którego wykupiliśmy ubezpieczenie OC posiadaczy pojazdów mechanicznych. Ubezpieczyciel prowadzi likwidację szkody i przekazuje do Funduszu wszystkie dokumenty”. Odszkodowania i świadczenia wypłaca właśnie Fundusz.

Dwustronne umowy o wzajemnym uznawaniu certyfikatów ubezpieczeniowych Zielona Karta między Rosyjskim Związkiem Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (RCA) a biurami ubezpieczeniowymi krajów UE, Szwajcarii i Wielkiej Brytanii przestały obowiązywać 1 czerwca.

W przypadku innych krajów rosyjskie Zielone Karty będą nadal działać jak zwykle (mówimy o takich krajach, jak Azerbejdżan, Białoruś, Mołdawia, Serbia i Turcja).

Pozostało 81% artykułu
Ubezpieczenia
Ubezpieczyciele i adwokaci do powodzian: Możecie liczyć na bezpłatną pomoc
Ubezpieczenia
Grupa PZU przekaże 19 mln zł na walkę z powodzią
Ubezpieczenia
Ubezpieczyciele radzą powodzianom, jak zadbać o mienie i szybko załatwić odszkodowanie
Ubezpieczenia
Mocny spadek kursu PZU. Są dwa powody
Materiał Promocyjny
Wpływ amerykańskich firm na rozwój polskiej gospodarki
Ubezpieczenia
Coraz więcej Polacy wydają na ubezpieczenia. Ceny polis OC idą w górę