Dwustronne umowy o wzajemnym uznawaniu certyfikatów ubezpieczeniowych Zielona Karta między Rosyjskim Związkiem Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (RCA) a biurami ubezpieczeniowymi krajów UE, Szwajcarii i Wielkiej Brytanii przestały obowiązywać 1 czerwca.
W przypadku innych krajów rosyjskie Zielone Karty będą nadal działać jak zwykle (mówimy o takich krajach, jak Azerbejdżan, Białoruś, Mołdawia, Serbia i Turcja).
Teraz, aby wjechać na rosyjskich tablicach rejestracyjnych do Unii Europejskiej, Szwajcarii lub Wielkiej Brytanii, kierowcy muszą na przejściu granicznym uzyskać polisę ubezpieczenia OC kraju, do którego wjeżdżają.
Tak więc, przekraczając granicę z Finlandią, która obecnie jest najpopularniejszym celem rosyjskich wyjazdów na teren Wspólnoty, polisy można kupić w fińskich urzędach celnych. Takie ubezpieczenie udzielane jest na minimum 30 dni, a maksymalnie na rok. W Finlandii minimalny koszt ubezpieczenia samochodu to 180 euro.
Co jednak się stanie, jeżeli dojdzie w Polsce do kolizji z autem na rosyjskich numerach, którego kierowca nie ma ważnego u nas ubezpieczenia?