Lotniska wyłączają GPS i wracają do lat 60-tych XX wieku

Fińskie lotniska w pobliżu granicy z Rosją wyłączyły wszystkie nowoczesne systemy nawigacyjne i przeszły na systemy radarowe z lat 60. XX w. Powodem jest zakłócanie przez Rosjan systemów bazujących na nawigacji satelitarnej. Stare systemy są odporne na rosyjskie ataki.

Publikacja: 11.11.2024 12:02

Lotniska wyłączają GPS i wracają do lat 60-tych XX wieku

Foto: Adobestock

Chodzi o lotniska w Joensuu, Savonlinna oraz Lappeenranta, położone w pobliżu granicy z Rosją. Według agencji Reutera, dwa pierwsze przeszły na system radionawigacyjny używany w latach 60. XX w. we wrześniu, a trzecie lotnisko w Lappeenrancie zrobi to w tym miesiącu.

Stare radary, ale wciąż skuteczne

Jak powiedział agencji Yle Henri Hansson, wiceprezes ds. infrastruktury i bezpieczeństwa w Finavii (operator lotnisk), wymienione porty lotnicze będą teraz korzystać z opracowanego w latach 60. XX wieku systemu radionawigacyjnego DME.

„Zachowaliśmy część wcześniejszej infrastruktury systemowej, nawet jeśli nie była ona dawno używana. Teraz udało nam się ją zaktualizować i ponownie uruchomić” – powiedział Hansson.

Czytaj więcej

Latanie w czasie wojny. Jest dłużej i drożej, ale linie uczą się z tym żyć

Według fińskiej agencji ds. transportu i komunikacji Traficom, w kraju codziennie rejestrowane są różne awarie GPS. Większość raportów o problemach z nawigacją satelitarną pochodzi z południa Finlandii, gdzie przebiega granica fińsko-rosyjska.

Zakłócanie GPS przez Rosjan i jego wpływ na region Bałtyku

Rosjanie zakłócają GPS nie tylko na terenie Finlandii. Wiosną tego roku fińskie linie lotnicze Finnair zawiesiły loty do estońskiego miasta Tartu z powodu problemów z GPS. Regularne loty przywrócono dopiero po zainstalowaniu na lotnisku w Tartu nowego rozwiązania podejścia do lądowania, które nie wymaga użycia systemu satelitarnego.

Kraje bałtyckie ostrzegają przed zakłóceniami GPS

Estonia, Litwa i Łotwa oskarżyły Rosję o zakłócanie pracy GPS w regionie Morza Bałtyckiego. Bałtyckie republiki ostrzegły inne kraje o wzroście zagrożenia wypadkami lotniczymi w tym regionie. Według obliczeń gazety „The Sun”, w oparciu o dane GPSJAM.org., od sierpnia 2023 r. do końca marca 2024 r. liczba przypadków zakłócania lub fałszowania sygnałów GPS w Europie Wschodniej i Północnej wzrosła z niecałych 50 do ponad 350 tygodniowo.

Czytaj więcej

Ukraińskie plany lotnicze nabrały tempa. Loty mają być z Lwowa i Kijowa

Międzynarodowe żądanie zaprzestania zakłóceń GPS

W lipcu członek ONZ, Międzynarodowy Związek Telekomunikacyjny (ITU), zażądał od Rosji zaprzestania ingerencji w systemy satelitarne krajów europejskich. Ministerstwo Obrony Rosji potwierdziło pod koniec 2023 roku, że jednostki walki radioelektronicznej w Królewcu przeprowadziły ćwiczenia mające na celu zakłócanie sygnałów radiowych i satelitarnych, a w styczniu tego roku Flota Bałtycka ćwiczyła osłanianie obiektów wojskowych przed atakami dronów.

Stare systemy nawigacyjne sprzed 80 lat są na te wszystkie działania odporne.

Chodzi o lotniska w Joensuu, Savonlinna oraz Lappeenranta, położone w pobliżu granicy z Rosją. Według agencji Reutera, dwa pierwsze przeszły na system radionawigacyjny używany w latach 60. XX w. we wrześniu, a trzecie lotnisko w Lappeenrancie zrobi to w tym miesiącu.

Stare radary, ale wciąż skuteczne

Pozostało 90% artykułu
Transport
Zapadł wyrok ws. Wschodniej Obwodnicy Warszawy, ale do przełamania impasu daleko
Transport
Spadł zysk Wizz Aira. Ale ma być lepiej
Transport
Będą zakłócenia w podróżach lotniczych. Francuzi i Włosi protestują
Transport
Boeing wraca stopniowo do normalnego funkcjonowania
Materiał Promocyjny
Big data pomaga budować skuteczne strategie
Transport
Ukraińskie plany lotnicze nabrały tempa. Loty mają być z Lwowa i Kijowa
Materiał Promocyjny
Seat to historia i doświadczenie, Cupra to nowoczesność i emocje