Donald Tusk pokazał przyszłość CPK. "Polska ma stać się megalopolis"

Premier Donald Tusk przedstawił „urealnioną” koncepcję CPK wraz z siatką szybkich kolei. Tymczasem konkurencyjny port chcą budować Węgrzy.

Aktualizacja: 27.06.2024 06:18 Publikacja: 27.06.2024 04:30

Premier Donald Tusk podczas konferencji prasowej w KPRM w Warszawie

Premier Donald Tusk podczas konferencji prasowej w KPRM w Warszawie

Foto: PAP/Piotr Nowak

„Trójskok w nowoczesność” – to hasło rozbudowy infrastruktury w Polsce, którą zaprezentował w środę premier Tusk. Dzięki szybkiej kolei i autostradom Polska ma stać się jednym wielkim megalopolis. – W projekt nowoczesnej komunikacji zostaną włączone wszystkie miasta w Polsce – zapowiedział Tusk.

Urealniony CPK

Elementem planu ma być inwestycja w CPK. Ale poprzedni projekt został mocno zmodyfikowany. Lotnisko nie będzie tak wielkie (na 34 mln zamiast 40 mln pasażerów), skromniejsza może wydawać się także część kolejowa, realizowana w odmiennej koncepcji. Ale minister infrastruktury Dariusz Klimczak rzucił w środę atrakcyjne obietnice: – Tak, budujemy najnowocześniejsze lotnisko w Europie. Tak, budujemy najlepszą kolej dużych prędkości w Europie.

Czytaj więcej

Rząd wreszcie pokazał, co zrobi z CPK. Chce zaoszczędzić 24 mld zł

Dodał, że przygotowywany projekt ma odchodzić od centralistycznego założenia systemu transportowego na rzecz mieszkańców całego kraju, nie tylko tych z Warszawy i dużych aglomeracji.

Zakończenie budowy nowego lotniska zaplanowano na 2031 r. – To realny termin, w którym oddana zostanie również część kolejowa: linia z Warszawy do Łodzi – powiedział pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek. W tym czasie zostanie poszerzona autostrada A2 pomiędzy Warszawą a Łodzią, która teraz kompletnie się zapycha. Do obecnych dwóch pasów ruchu w każdą stronę zostaną dobudowane jeszcze po dwa, w rezultacie na tym odcinku będziemy jeździć czterema pasami w obu kierunkach. Jeden z naszych rozmówców z PO zwraca uwagę, że w retoryce premiera w sprawie lotniska wróciły autostrady, czyli jeden z symboli rządów z lat 2007–2014.

LOT i kolej pomogą

Do uruchomienia nowego centralnego lotniska konieczne będzie wzmocnienie narodowego przewoźnika. Założono, że LOT powinien obsługiwać co najmniej 50–60 proc. ruchu w Baranowie, by go więc wzmocnić, trzeba wcześniej zwiększyć przepustowość lotnisk na Okęciu i w Modlinie oraz powiększyć flotę LOT.

Czytaj więcej

Prezes CPK dla „Rz”: Żadna złotówka nie zostanie wydana niepotrzebnie

W części kolejowej CPK realizowany będzie projekt tzw. igreka – linii z Warszawy do Łodzi, która dalej w okolicach Sieradza będzie się rozgałęziać w kierunku Poznania i Wrocławia. „Igrek” ma być gotowy w 2032 r., choć bardziej realnym terminem całkowitej finalizacji tej części przedsięwzięcia miałby być rok 2035. Pociągi na tej trasie mają osiągać prędkość 300–320 km/h. Pierwotnej koncepcji tzw. piasty i dziesięciu szprych, czyli rozchodzących się promieniście od lotniska w Baranowie linii szybkiej kolei, mających połączyć ogromny węzeł kolejowy ze wszystkimi regionami kraju, już nie brano pod uwagę.

Poprawiony CPK ma kosztować 131 mld zł w perspektywie do 2032 r., z tego na inwestycje lotniskowe przypadnie 42,7 mld zł. Kolejowy „igrek” pochłonie zaś ok. 80 mld zł – to koszt budowy linii o długości 480 km z Warszawy przez Łódź do Poznania i Wrocławia. Poprzednie kierownictwo CPK założyło wydanie 155 mld zł.

Politycy PiS przekonywali w środę, że ogłoszony przez Tuska projekt oznacza postawienie tylko na rozwój niektórych regionów Polski. – Jaki ma być obecnie CPK? Megalopolis to powrót do strategii PO z poprzednich rządów – rozwój jedynie wielkich miast. W naszym projekcie CPK miał podnieść bezpieczeństwo Polski. Mamy aktualnie do czynienia z karykaturą – mówił w Sejmie były premier Mateusz Morawiecki.

Czytaj więcej

Węgrzy chcą zbudować gigalotnisko. Czy zagrożą CPK?

Baranów w Budapeszcie

CPK może mieć niespodziewanego rywala. Własne megalotnisko chcą budować Węgrzy wspierani przez Francuzów z Vinci Airports, którzy będą mieli 20 proc. udziałów. Co ciekawe, firma Vinci Airports wspólnie z australijskim IFM Global Infrastructure Fund (IFM) w końcu października 2023 r. została wybrana przez poprzednią ekipę na strategicznego inwestora lotniska w Baranowie. Czy w tej sytuacji rozbudowany budapeszteński port miałby konkurować z polskim CPK? Wiadomo, że w planach jest punkt o „połączeniu stolic na wschodzie i na zachodzie”, a lotnisko ma stać się jednym z najbardziej zaawansowanych technologicznie na świecie. Konkrety projektu węgierski rząd ma ogłosić na początku lipca.

„Trójskok w nowoczesność” – to hasło rozbudowy infrastruktury w Polsce, którą zaprezentował w środę premier Tusk. Dzięki szybkiej kolei i autostradom Polska ma stać się jednym wielkim megalopolis. – W projekt nowoczesnej komunikacji zostaną włączone wszystkie miasta w Polsce – zapowiedział Tusk.

Urealniony CPK

Pozostało 94% artykułu
Transport
Zdesperowani Rosjanie szukają samolotów. Proszą o pomoc Kuwejt i Katar
Transport
Będzie co przenosić do CPK. Rekordy na Lotnisku Chopina
Transport
Wielkie cięcia w Boeingu. Na początek do zwolnienia ci, którzy strajkowali
Transport
Są plany rozbudowy Lotniska Chopina, ale bez wielkiego rozmachu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Transport
Jedwabny Szlak w Ameryce Południowej. Chiński megaport w Peru