Szczyt podwyżek jest prognozowany na I kwartał 2023 r. Wtedy także będzie odczuwalna kolejna fala wzrostu kosztów. Zdrożeje nie tylko praca, ale i dadzą o sobie znać wyższe opłaty lotniskowe oraz stawki nawigacyjne.
Mniej latać, drożej sprzedać
Nie ma co liczyć także, że zwiększy się oferta i pojawi się lawina nowych kierunków. Liniom lotniczym bardziej opłaca się mniej latać, za to drożej sprzedawać bilety. Także odwołane loty mogą stać się nową normą w Europie, ponieważ linie lotnicze starają się chronić marże w obliczu rosnących cen paliwa lotniczego (kerozyny). Przy płacach odpowiadających 25 proc. przychodów, w porównaniu ze średnią światową wynoszącą 19 proc., europejskie linie nie mają motywacji w krótkim okresie na bieżąco do zajmowania się brakiem personelu. Analitycy Allianz Trade zwracają uwagę, że w krótkim okresie niedobór lotów może być korzystny dla linii lotniczych, ponieważ mogą one zwiększyć przychody poprzez podnoszenie cen, a zmniejszenie liczby rejsów. W ten sposób przewoźnicy mogą zaabsorbować negatywne skutki rosnących cen paliwa lotniczego (wyższe o 89 proc. od początku roku) i opóźnić dodatkowe wydatki związane z zatrudnieniem większej liczby pracowników.
Czytaj więcej
British Airways na tydzień wstrzymały sprzedaż biletów na trasach średnich i krótkich w Europie, oraz podróży do Marakeszu i Kairu. W ten sposób chcą ograniczyć liczbę podróżujących z londyńskiego lotniska Heathrow.
Ceny biletów podbije także coraz popularniejsze wśród przewoźników korzystanie z domieszek do kerozyny zrównoważonego paliwa (SAF). Grupa Lufthansy, czyli sama LH, Swiss, Austrian Airlines oraz Brussels Airlines od jesieni 2022 r. zaoferują tzw. zielone taryfy, które pasażerowie będą mogli sami wybrać, kupując bilet. Lufthansa nie podaje na razie, o ile droższe będą „zielone” bilety. Wiadomo jedynie, że na początku mają one być oferowane pasażerom z krajów skandynawskich. Zrównoważone paliwo (jest 2,5 razy droższe) spowoduje dalszą erozję marż: obowiązkowa do 2045 r. mieszanka SAF/kerozyny w proporcji 38 proc./62 proc. zwiększy koszty paliwa o 57 proc. – wyliczyli analitycy Allianz Trade. Ich zdaniem ceny biletów lotniczych w Europie wzrosną w 2022 r. średnio o 21 proc. To oznacza, że przychody linii lotniczych wzrosną o 102 proc. w porównaniu z rokiem 2021. Cięcie siatki zapowiedziały już Lufthansa, Swiss, KLM oraz ostatnio British Airways.