Gdzie parkują ukraińskie samoloty

W Polsce emocje budzi Boeing 737 ukraińskich linii Azur, który stoi zaparkowany na lotnisku w Goleniowie. Nie jest jedyną maszyną z ukraińskiej floty, która została poza granicami kraju.

Publikacja: 26.03.2022 14:30

Gdzie parkują ukraińskie samoloty

Foto: Adobestock

Jak poinformowano „Rzeczpospolitą” w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego (ULC) samolot z Goleniowa najprawdopodobniej zostanie odebrany przez firmę leasingową, do której należy. Do Szczecina przyleciał z Egiptu tydzień temu i przywiózł ukraińskich turystów, którzy z oczywistych powodów nie mieli szans dolecieć do swojego kraju.

I nie jest to jedyna maszyna, jaką Ukraińcom udało się uratować. Tuż przed inwazją, mając świadomość, że jest nieunikniona i pod naciskiem firm ubezpieczeniowych, Ukraińcy wyprowadzali samoloty na bezpieczne lotniska. Oczywiście nie wszystkim udało się odlecieć, a ukraińskie niebo zostało zamknięte dla lotów cywilnych 24 lutego. Na lotniskach we Lwowie i Kijowie pozostają nadal także 4 maszyny Wizz Aira.

Jak teraz informuje niemiecki areoTelegraph najwięcej uziemionych samolotów jest na lotniskach kijowskich. W Boryspolu stoją 4 maszyny Windrose Aviation, 8 Azur Air Ukraine i 9 należących do Ukraine International oraz 3 Airbusy Wizz Aira. Na lotnisku Żuliany stoją 4 samoloty Jonika Airlines i i jedna należąca do Motor Sichu.

Poza stolicą parkują Windrose Aviation, które mają 5 samolotów na lotnisku w Dnipro i po jednym we Lwowie i Zaporożu. Z kolei Motor Sich nie zdążył odlecieć z Odessy i Mikołajewa, gdzie było najnowsze i najbardziej zaawansowane technologicznie ukraińskie lotnisko.

Czytaj więcej

Rosja ma termin na oddanie samolotów. Będzie największa kradzież w historii?

Uciekając przez inwazją czarterowa linia Bees po porozumieniu z firmą leasingową przebazowała 4 swoje Boeingi 737 do francuskiego Montpelleir. Także we Francji, tyle że w Tarbes–Lourdes–Pyrénées Airport (LDE) Ukraine International zaparkowały Boeinga 737. Stoi tam w towarzystwie czasowo wycofanych z operacji Airbusów A380, które wcześniej uziemiła pandemia. W hiszpańskim Castellón–Costa Azahar Airport (CDT) stoi 11 Boeingów UIA, a na tureckich lotniskach w Bursie i Izmirze parkują teraz samoloty Sky Up, a w Antalii stoi B737 należący do Azur.

Niektóre samoloty eksploatowane wcześniej przez ukraińskich przewoźników stoją także bliżej kraju. Uciekając przed wojną dwa Boeingi 737-800 należące do Sky Up doleciały jedynie do Kiszyniowa, stolicy Mołdowy i na razie dalej lecieć nie mogą, bo ten kraj zamknął swoją przestrzeń powietrzną. Inne dwie takie same maszyny tego samego przewoźnika stoją w rumuńskich Jassach, tuż przy granicy z Mołdową. Sky Up ma chyba najbardziej rozproszoną flotę, bo jeszcze 4 B737 uciekły do Tallina i po jednym do Sofii i Belgradu.

Ukraine International już po wybuchu wojny chciały wydostać swoją flotę z krajowych lotnisk, oferując loty humanitarne. Nie było jednak chętnych, bo uznano, że taki lot obciążony byłby ogromnym ryzykiem, a samolot stanowiłby łatwy cel dla sił lotniczych wroga. Mogłoby to się zakończyć tragedią podobną do tej, kiedy 17 lipca 2014 roku z terytorium Rosji zestrzelony został Boeing 777 Malaysian Airlines w rejsie MH17 z Amsterdamu do Kuala Lumpur. Zginęło wówczas 298 osób, pasażerów i członków załogi.

Jak poinformowano „Rzeczpospolitą” w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego (ULC) samolot z Goleniowa najprawdopodobniej zostanie odebrany przez firmę leasingową, do której należy. Do Szczecina przyleciał z Egiptu tydzień temu i przywiózł ukraińskich turystów, którzy z oczywistych powodów nie mieli szans dolecieć do swojego kraju.

I nie jest to jedyna maszyna, jaką Ukraińcom udało się uratować. Tuż przed inwazją, mając świadomość, że jest nieunikniona i pod naciskiem firm ubezpieczeniowych, Ukraińcy wyprowadzali samoloty na bezpieczne lotniska. Oczywiście nie wszystkim udało się odlecieć, a ukraińskie niebo zostało zamknięte dla lotów cywilnych 24 lutego. Na lotniskach we Lwowie i Kijowie pozostają nadal także 4 maszyny Wizz Aira.

Transport
Rosyjskim liniom lotniczym grożą masowe bankructwa w 2025 roku
Transport
Zapadł wyrok ws. Wschodniej Obwodnicy Warszawy, ale do przełamania impasu daleko
Transport
Spadł zysk Wizz Aira. Ale ma być lepiej
Transport
Lotniska wyłączają GPS i wracają do lat 60-tych XX wieku
Materiał Promocyjny
Ładowanie samochodów w domu pod każdym względem jest korzystne
Transport
Będą zakłócenia w podróżach lotniczych. Francuzi i Włosi protestują