Naczelny Sąd Administracyjny (NSA) uwzględnił skargę kasacyjną jednostki budżetowej samorządu, która spierała się z fiskusem kto jest płatnikiem podatku dochodowego.
Czytaj więcej
Na urzędzie miasta nie ciążą obowiązki płatnika związane z poborem PIT ani obowiązek wystawienia działkowcom otrzymującym odszkodowanie informacji PIT-8C.
Umowa cywilna i MOPS. Kto potrąca PIT od umów z MOPSem?
Konkretnie chodziło o miejski ośrodek pomocy społecznej (MOPS), który wystąpił o interpretację podatkową. We wniosku wyjaśnił, że jest jednostką budżetową gminy nieposiadającą osobowości prawnej. Przypomniał, że gmina może je tworzyć, w celu realizacji swoich zadań. Zgodnie ze statutem MOPS czas pracy, zakres i zasady działania poszczególnych komórek organizacyjnych określa regulamin pracy nadany przez dyrektora. To on zarządza jednostką jednoosobowo na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez prezydenta miasta. Podkreślono, że dyrektor reprezentuje ośrodek na zewnątrz, składa oświadczenia woli w zakresie wynikającym z pełnomocnictwa.
MOPS tłumaczył też, że posiada własny NIP. Jest on wykorzystywany m.in. przy rozliczaniu zaliczek na PIT od wynagrodzeń osób, z którymi dyrektor podpisał umowy cywilnoprawne, głównie zlecenia albo o dzieło (w imieniu i na rzecz gminy). Z wniosku wynikało, że stroną umowy każdorazowo jest gmina, ale podpisuje je dyrektor, który działa na podstawie udzielonego mu pełnomocnictwa.
MOPS uważał, że dokonując wypłat z umów cywilnoprawnych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności i niebędących pracownikami ośrodka jest płatnikiem zaliczek na PIT. Jego zdaniem za płatnika należy bowiem uznawać jednostki organizacyjne gminy, a nie ją samą.