Zamówienia publiczne: kto poprawia błędy w ofercie

Szkoły publiczne będą obowiązane – od momentu centralizacji rozliczeń VAT w ramach danej gminy – do uwzględnienia tego podatku w swoim codziennym funkcjonowaniu.

Aktualizacja: 08.03.2016 07:09 Publikacja: 08.03.2016 05:25

Foto: Fotorzepa, Roman Bosiacki Roman Bosiacki

Zgodnie z preambułą ustawy o systemie oświaty (dalej: ustawa o systemie oświaty) kształcenie i wychowanie służy rozwijaniu u młodzieży poczucia odpowiedzialności, miłości ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego, przy jednoczesnym otwarciu się na wartości kultur Europy i świata. Szkoła winna zapewnić każdemu uczniowi warunki niezbędne do jego rozwoju, przygotować go do wypełniania obowiązków rodzinnych i obywatelskich, opierając się na zasadach solidarności, demokracji, tolerancji, sprawiedliwości i wolności.

Powyższy zapis wskazuje, z jakiego typu zadaniami należy liczyć się, myśląc o szkole. Trudno się zatem dziwić, że w rozumieniu społeczności lokalnych zadanie własne jednostki samorządu terytorialnego, jakim jest m.in. działalność w zakresie oświaty, wydaje się szczególnie istotne.

Gmina podatnikiem VAT

Do czasu wydania w pierwszej kolejności uchwały NSA z 24 czerwca 2013 r. (sygn. I FPS 1/12), a następnie rozstrzygnięcia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie o sygn. C-276/14 z 29 września 2015 r. szkoły publiczne jako jednostki budżetowe rzadko występowały w charakterze podatnika VAT. Obecnie sytuacja tego typu jednostek ulegnie, a w zasadzie skoro proces ten już ma miejsce – ulega zmianie. W wymienionym wyroku Trybunał Sprawiedliwości w sporze pomiędzy gminą Wrocław a ministrem finansów uznał, iż gminna jednostka budżetowa nie może być uznana za podatnika VAT. Wyrok ten w praktyce oznacza dla wielu jednostek edukacyjnych konieczność poznania obowiązujących przepisów ustawy o VAT. Będą one bowiem obowiązane – od momentu centralizacji rozliczeń VAT w ramach danej gminy – do uwzględnienia tego podatku w swoim codziennym funkcjonowaniu. Niniejsze przejawiać się będzie choćby w postaci obowiązku wprowadzenia kasy fiskalnej do miejsca, w którym odbywać się będzie sprzedaż posiłków, czy też w potrzebie dokonania analizy zawartych przez szkołę umów z kontrahentami.

Typowe zadania szkoły

Na mocy art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla których realizacji zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Na podstawie przepisów ustawy o systemie oświaty działalność w zakresie edukacji jest zadaniem własnym gminy. W przypadku gdy działalność ta finansowana jest z dotacji, subwencji i innych środków o podobnym charakterze, m.in. środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej czy innych źródeł zagranicznych, wówczas gmina, realizując zadania edukacyjne, nie występuje w charakterze podatnika VAT. Szkoła jednak również finansuje swoją działalność z czynności o charakterze typowo komercyjnym, np. z wynajmu sal, urządzeń, ze sprzedaży posiłków itp. Możliwe jest również prowadzenie odpłatnej działalności edukacyjnej. W tych przypadkach niewątpliwie gmina występuje w charakterze podatnika podatku VAT.

Powyższe wskazuje, że działania szkół jako gminnych jednostek budżetowych z perspektywy uregulowań ustawy o VAT mają różnorodną naturę. Mogą być to czynności leżące zupełnie poza zakresem zainteresowania ustawy (gmina nie działa w charakterze podatnika). Takim działaniem jest niewątpliwie np. zapewnienie bezpłatnego nauczania w zakresie ramowych planów nauczania. Mogą to być jednak również czynności objęte zapisami ustawy o VAT i to zarówno czynności zwolnione z opodatkowania, jak i czynności opodatkowane.

Większość tych działań szkoły, które objęte są regulacją ustawy o VAT, stanowi czynności zwolnione z opodatkowania. Tego typu zdarzenia gospodarcze po zakończeniu procesu centralizacji rozliczeń gmina powinna ujmować w rejestrze VAT w stosownej pozycji.

Zwolnieniu podlegają w szczególności świadczone przez szkołę:

- usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o systemie oświaty (art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy o VAT),

- usługi w zakresie kształcenia i wychowania oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane (art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT),

- usługi obozów, kolonii lub usługi o podobnym charakterze organizowane przez szkołę, niemniej jednak wyłącznie dla jej wychowanków (§ 3 ust. 1 pkt 8 rozporządzenia ministra finansów w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień, tekst jedn. DzU z 2015 r., poz. 736).

Powyższe zwolnienia nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej lub ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Na podstawie powyższych przepisów zwolnieniem objęte są – co nie budzi specjalnych wątpliwości – odpłatne zajęcia edukacyjne dla uczniów.

Usługi stołówkowe

Więcej wątpliwości pojawia się jednak w przypadku charakterystycznych dla szkół usług stołówkowych. Zgodnie z ustawą o systemie oświaty takie placówki, oprócz funkcji w zakresie kształcenia i wychowania dzieci i młodzieży, wykonują również zadania opiekuńcze polegające w szczególności na wspieraniu prawidłowego rozwoju wychowanków. Prawidłowej realizacji tych zadań służy z pewnością m.in. umożliwienie dzieciom spożywania posiłków w zorganizowanych przez szkoły stołówkach. Zatem organizacja wyżywienia dzieci przez szkołę na zasadach określonych w ustawie o systemie oświaty spełnia warunki do uznania tych czynności za zwolnione z VAT jako usług ściśle związanych z usługami podstawowymi świadczonymi przez te placówki, tj. usługami opieki.

W przypadku jednak uczniów z innych placówek możliwość objęcia ich zwolnieniem nie jest tak prosta. Według Ministerstwa Finansów, jeżeli dzieci z innej szkoły przyjeżdżają przykładowo na zgrupowanie i korzystają ze stołówki prowadzonej przez szkołę je goszczącą, wówczas posiłki wydawane w stołówce podlegają zwolnieniu, tylko jeśli obie placówki wcześniej zawrą stosowną umowę na wydanie takich posiłków (wówczas zastosowanie znajduje zwolnienie określone w § 3 ust. 1 pkt 7 rozporządzenia ministra finansów w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień). Tym samym w opinii Ministerstwa Finansów dzieci, które nie są uczniami danej placówki, a zatem względem których nie ciąży na niej obowiązek opieki (również na podstawie porozumienia umownego) na posiłek bez VAT nie mogą liczyć. Innego typu pogląd zaprezentowano jednak choćby w interpretacji indywidualnej Izby Skarbowej w Katowicach z 17 kwietnia 2014 r., nr IBPP2/443-24/14/RSz, gdzie uznano, że usługi szkolne dla uczniów z innych szkół „należy uznać ze usługi ściśle związane z usługami w zakresie opieki nad dziećmi".

Z usług stołówek szkolnych korzystają również pracownicy szkoły i to zarówno będący nauczycielami, jak i pracownicy administracyjni. Na posiłek bez podatku w opinii Ministerstwa Finansów liczyć może wyłącznie pierwsza grupa pracowników. Ich obowiązkiem jest opieka nad dziećmi, a zatem usługa stołówkowa świadczona na rzecz tych osób ma charakter pomocniczy dla usługi głównej polegającej na opiece nad wychowankami. Jednym z przykładów jest interpretacja indywidualna Izby Skarbowej w Poznaniu z 12 sierpnia 2011 r., nr ILPP4/443-358/11-4/BA, w której podkreślono, że do sprzedaży posiłków na rzecz pracowników administracyjnych należy zastosować podatek.

Powyższym zwolnieniom nie będzie co do zasady podlegać np. sprzedaż napojów alkoholowych czy też kawy. Kawa na festynie mającym na celu np. zebranie środków na wycieczkę szkolną objęta więc będzie podatkiem. Gmina powinna wówczas również pamiętać o konieczności sprzedaży potwierdzonej paragonem. 9 października 2012 r. Ministerstwo Finansów przyznało w odpowiedzi na interpelację poselską nr 8895, że organy skarbowe kontrolują festyny i inne imprezy charytatywne, w tym szkolne w trakcie akcji „Weź paragon". Zatem gminy powinny mieć na względzie konieczność prawidłowego zaewidencjonowania i opodatkowania tego typu sprzedaży podatkiem VAT.

Obozy, kolonie

Zgodnie z art. 92a ust. 1 ustawy o systemie oświaty, w czasie wolnym od zajęć szkolnych dla uczniów mogą być organizowane kolonie, obozy i inne formy wypoczynku. Kiedy szkoła odpłatnie organizuje zieloną szkołę lub innego typu zorganizowaną formę wypoczynku, zwolnienie dotyczyć będzie tylko określonej grupy dzieci. Ustawodawca ograniczył obowiązywanie zwolnienia wyłącznie do tych usług, które świadczone są na rzecz dzieci i młodzieży z danej jednostki. Niniejsze potwierdza interpretacja indywidualna Izby Skarbowej w Łodzi z 12 maja 2014 r., nr IPTPP2/443-175/14-4/KW.

Inaczej przedstawiać się będzie sytuacja, jeśli na zieloną szkołę pojedzie brat ucznia danej szkoły lub rodzic w charakterze dodatkowego opiekuna. Wówczas gmina obowiązana będzie rozpoznać te czynności jako opodatkowane podatkiem VAT (a konkretnie podatkiem VAT marża). Niniejsze potwierdza interpretacja indywidualna Izby Skarbowej w Poznaniu z 8 grudnia 2014 r., nr ILPP1/443-748/14-2/AI, wskazując, że „powyższe zwolnienie ma zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do usług świadczonych na rzecz dzieci i młodzieży korzystających z zajęć stałych (podopiecznych) organizowanych przez dany podmiot. Przepisy te nie mają jednak zastosowania do ww. usług świadczonych na rzecz dzieci i młodzieży niekorzystających z zajęć stałych organizowanych przez podmiot".

Możliwość odliczenia podatku

Naturalne jest, że powyżej opisane typy aktywności placówki edukacyjnej wymagają dokonywania zakupów. Na gruncie podatku VAT zakupy te – o ile są udokumentowane fakturami – należy przyporządkować do następujących typów działalności:

1. zakupy związane wyłącznie z czynnościami leżącymi poza zakresem zainteresowania ustawy o VAT (np. zakup dzienników),

2. zakupy związane wyłącznie z czynnościami leżącym w zakresie zainteresowania ustawy, dzielące się na podtypy:

- związane z czynnościami zwolnionymi od podatku (np. usługa transportowa dla uczniów danej szkoły związana z zieloną szkołą),

- zakupy związane z czynnościami wyłącznie opodatkowanymi (np. zakup reklamy informującej o wynajmie powierzchni),

- zakupy o charakterze mieszanym – związane zarówno z czynnościami zwolnionymi jak i opodatkowanymi podatkiem (np. talerze do stołówki szkolnej),

3. zakupy o charakterze mieszanym – związane zarówno z czynnościami znajdującymi się w zakresie zainteresowania ustawy o VAT, jak leżące poza jej zakresem (np. zakup energii elektrycznej).

Do końca 2015 r. szkoła – o ile występowała w obrocie prawnym jako podatnik VAT – musiała podejmować decyzje wyłącznie w odniesieniu do tego, czy jest uprawniona odliczyć w całości, w części (proporcja), czy w ogóle nie jest uprawniona do odliczenia podatku VAT wykazanego na wystawionych fakturach.

Od początku 2016 r. pracownik szkoły lub księgowa w urzędzie gminy (w zależności od wybranego modelu centralizacji rozliczeń z tytułu VAT tzn. realizowanego na poziomie placówek edukacyjnych – pełne rejestry cząstkowe bądź odgórnie – rejestr agregujący poszczególne dane/faktury spływające z palcówek), zanim obowiązana będzie do podjęcia decyzji w odniesieniu do powyższego, zmuszona będzie w większości przypadków do zastosowania odpowiedniego prewspółczynnika.

Broszura informacyjna

Broszura informacyjna ministra finansów z 17 lutego 2016 r., jak również załącznik do niej, wyjaśniają tajniki zasad odliczania podatku VAT w przypadku towarów i usług wykorzystywanych do celów mieszanych (tj. zarówno do celów działalności gospodarczej oraz celów poza systemem VAT), jeżeli nie jest możliwe bezpośrednie przyporządkowanie dokonywanych zakupów do działalności gospodarczej podatnika.

Niniejsza broszura odnosi się m.in. do rozporządzenia ministra finansów z 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (DzU z 2015 r., poz. 2193), zwanego dalej rozporządzeniem w sprawie prewspółczynnika. Rozporządzenie to określa m.in. sposób ustalania prewspółczynnika w odniesieniu do jednostek budżetowych (w tym szkół).

Rozporządzenie w sprawie prewspółczynnika jest w świetle rychłej centralizacji rozliczeń w gminach aktem niezmiernie istotnym. Pośrednio bowiem wskazuje ono, w jakim kierunku powinny iść procesy zmierzające do centralizacji rejestrów VAT i w ostatecznym rozrachunku sporządzanie i składanie jednej deklaracji VAT przez daną gminę. § 3 tego rozporządzenia wymusza na jednostkach samorządu terytorialnego określanie prewspółczynnika odrębnie dla każdej z jej jednostek organizacyjnych. Tym samym każda szkoła, przedszkole, zespół szkół itd. będą zobligowane do odrębnego od gminy i innych gminnych jednostek określenia własnego prewspółczynnika.

Z jednej strony, jest to rozwiązanie rozsądne. Każda jednostka budżetowa ma nieco inną specyfikę. Jedna wynajmuje salę gimnastyczną, inna umożliwia spożywanie posiłków dzieciom niebędącym jej uczniami i dorosłym niebędącym nauczycielami. Z drugiej strony, z punktu widzenia dużej gminy zastosowanie się do ww. zalecenia może się okazać zadaniem ponad siły.

Na sporządzenie deklaracji VAT-7 za dany okres rozliczeniowy gmina ma w rzeczywistości nie tak dużo czasu. Przy istotnej ilości jednostek budżetowych jedynym wyjściem z sytuacji wydaje się sporządzanie cząstkowych rejestrów VAT w tym samym czasie w jednym wspólnym systemie informatycznym. Niemniej jednak wówczas osoby wprowadzające poszczególne dane cząstkowe muszą odpowiadać za ich poprawność.

Tym samym rozporządzenie w sprawie prewspółczynnika zdaje się wymuszać (przynajmniej w odniesieniu do większych gmin) model centralizacji, który zakładał będzie, że każda jednostka organizacyjna jest odpowiedzialna za swoją część rozliczenia z tytułu podatku VAT.

Jak stosować prewspółczynnik

Szkoła, która będzie musiała się zmierzyć ze stosowaniem określonego tylko dla jej celów prewspółczynnika, w pierwszej kolejności pamiętać musi, że będzie on stosowany wyłącznie do czynności o charakterze mieszanym. Jeśli zakup wiązać się będzie bezpośrednio z czynnością opodatkowaną, zastosowanie prewspółczynnika będzie działaniem nieprawidłowym. Jeśli zakup wiązać się będzie wyłącznie z działalnością spoza systemu VAT, zastosowanie prewspółczynnika również będzie niezasadne.

Samo ustalenie wartości prewspółczynnika nie jest w mojej opinii zadaniem ponad siły. Zwłaszcza w przyszłości, gdy osoby odpowiedzialne za prowadzenie rozliczeń z tytułu podatku VAT zyskają odrobinę doświadczenia. Wówczas warto pamiętać, że samorządowa jednostka budżetowa może wyjątkowo posługiwać się danymi za rok podatkowy poprzedzający poprzedni rok podatkowy i tym samym zyskać więcej czasu na ustalenie prewspółczynnika. Co więcej, rozporządzenie w sprawie prewspółczynnika nie obliguje do zmiany prewspółczynnika każdego roku, więc posługiwanie się tym samym prewspółczynnikiem dwa lata z rzędu także może być pewnym ułatwieniem.

Zgodnie z ustawą o VAT po zakończonym roku podatkowym dana jednostka obowiązana będzie do ustalenia właściwej wartości tego współczynnika i do dokonania korekty na podstawie art. 90c ustawy o VAT, niemniej jednak również w tym przypadku można uwzględnić dane za rok podatkowy poprzedzający poprzedni rok podatkowy. Dokonywanie korekt rocznych nie jest jednak obce podmiotom wykonującym czynności o charakterze mieszanym. Do końca 2015 r. zobligowane były do analogicznych działań w związku z proporcją w VAT.

Ciekawostką jest, że ustawodawca nie wyklucza, że dokonując korekty rocznej, można przyjąć inny sposób określenia proporcji niż wybrany dla ustalenia wysokości prewspółczynnika pod warunkiem, że nowo wybrana metoda – np. wskutek zmiany dokonanej w trakcie roku podatkowego – okazuje się być bardziej odpowiadająca specyfice działalności. Niniejsze może być bardzo istotne dla placówek edukacyjnych, biorąc pod uwagę fakt, że rok podatkowy w rozumieniu ustawy o VAT i rok szkolny, nie pokrywają się.

W pierwszym roku, w którym szkoła będzie wyznaczać prewspółczynnik, celowe wydaje się skorzystanie ze wzoru narzucanego przez ustawodawcę. Wykorzystanie innego sposobu określenia tego współczynnika może się wiązać ze sporem z organami podatkowymi. W rozporządzeniu w sprawie prewspółczynnika podkreślono bowiem, że najbardziej odpowiadającą specyfice prowadzonej działalności przez tego typu jednostki jest metoda w nim wskazana. Szkoły i inne jednostki organizacyjne jednostek samorządu terytorialnego mogą stosować inny sposób określenia proporcji pod warunkiem, że zapewni to bardziej dokładne niż metoda wskazana w rozporządzeniu przyporządkowanie podatku naliczonego do czynności dających prawo do odliczenia oraz obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadających na działalność gospodarczą.

Zaproponowany w rozporządzeniu w sprawie prewspółczynnika sposób ustalania współczynnika zakłada m.in. ustalenie rocznego obrotu z działalności gospodarczej jednostki. Szkoła obowiązana jest uwzględnić w nim wszystkie czynności opodatkowane (np. najem, sprzedaż posiłków pracownikom administracji, udział w zielonej szkole dla dzieci niebędących jej uczniami) oraz zwolnione z opodatkowania (np. odpłatne zajęcia edukacyjne, usługi stołówki dla uczniów, udział uczniów w obozach). Suma tych działań zestawiona musi zostać z dochodami wykonanymi szkoły. Prewspółczynnik określa się procentowo w stosunku rocznym i zaokrągla w górę do najbliższej liczby całkowitej. Ustaloną w ten sposób proporcję stosuje się do odliczeń dokonywanych w trakcie całego roku.

Proporcja w VAT

Wydaje się, że w przypadku modelu centralizacji agregującego rejestry cząstkowe każda z jednostek edukacyjnych bądź osoby rozliczające podatek VAT w danym obszarze działań gminy oprócz prewspółczynnika zmierzyć się będą musiały ze stosowaniem także proporcji w VAT.

Na gruncie ustawy o VAT nie jest jednak możliwe w ramach działalności jednego podatnika VAT ustalenie kilku proporcji. Ustawa nie umożliwia w obecnym jej kształcie wykorzystania danych za wcześniejszy rok. W związku z tym gmina będzie musiała na początku każdego roku szybko ustalić proporcję wstępną, którą zobligowane będą stosować osoby odpowiedzialne za rozliczenia podatku VAT.

Osoby te, przystępując do odliczenia podatku VAT naliczonego, będą w pierwszej kolejności ustalały, czy danego zakupu nie można jednoznacznie przyporządkować do jednego rodzaju działań. Jeśli tak, to sprawa będzie prosta – brak lub całkowite odliczenie.

Jeśli jednak będą mieć do czynienia zakupem na cele mieszane, wpierw konieczne będzie podjęcie decyzji, czy należy zastosować prewspółczynnik. Jeśli tak, wówczas wyliczona pozostała część podatku naliczonego dodatkowo będzie musiała być objęta proporcją w VAT. Możliwe jest oczywiście wyłącznie zastosowanie proporcji ustalonej przez gminę lub wyłącznie zastosowanie prewspółczynnika właściwego dla danej placówki edukacyjnej (gdy zakup wiązać się będzie z czynnościami opodatkowanymi i czynnościami nieodpłatnymi należącymi do zadań własnych gminy).

Przykład

Gmina określiła na rok 2017 proporcję w wysokości 10 proc. Szkoła zakupiła solniczki do stołówki szkolnej. Solniczki wiążą się wyłącznie z działalnością opodatkowaną podatkiem VAT i zwolnioną. Pomimo że w poprzednim roku podatkowym procent czynności opodatkowanych w stosunku do czynności związanych z działalnością gospodarczą dla tej szkoły wnosił 50 proc., konieczne jest zastosowanie proporcji określonej przez gminę.

Przykład

Szkoła zakupiła kredę do tablic szkolnych. Przy założeniu, że będzie ona wykorzystywana wyłącznie do nauczania w ramach programu edukacyjnego szkoły oraz przez szkołę nauki jazdy, która wynajmuje pomieszczenia szkoły i m.in. uprawniona jest do korzystania z kredy do tablic, konieczne jest zastosowanie wyłącznie prewspółczynnika właściwego dla szkoły.

>Kolejny odcinek z cyklu 22 marca

podstawa prawna: ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. DzU z 2015 r., poz. 2156)

podstawa prawna: ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. DzU z 2011 r., nr 177 poz. 1054 ze zm.)

Komentarze

Katarzyna Judkowiak, doradca podatkowy i associate partner w Rödl & Partner w Warszawie

Początek 2016 r. przyniósł istotne zmiany dotyczące rozliczeń podatku VAT w jednostkach samorządu terytorialnego. Zgodnie z aktualną linią orzeczniczą i stanowiskiem Ministerstwa Finansów jednostka samorządu terytorialnego wraz z podległymi jej jednostkami organizacyjnymi (jednostkami i zakładami budżetowymi) jest jednym podatnikiem VAT. W konsekwencji ww. jednostki obowiązane są do wspólnego, scentralizowanego, zbiorczego rozliczania podatku VAT (tym samym składana jest jedna deklaracja VAT). W praktyce oznacza to, że jednostki samorządu terytorialnego muszą wziąć na siebie ciężar rozliczania wszystkich transakcji, jakie realizowane są we wszystkich podległych jednostkach organizacyjnych. Zgodnie z informacją ministra finansów ostateczny termin wdrożenia zmian przypada na 1 stycznia 2017 r. Brak przygotowania się do nowych wymogów może prowadzić do popełnienia daleko idących błędów.

Wychodząc naprzeciw tym trudnościom, rozpoczynamy cykl artykułów, w którego ramach przeanalizujemy na przykładach skutki podatkowe centralizacji, ryzyka oraz możliwości optymalizacyjne. Warto bowiem dodać, że przedmiotowe zmiany niosą z sobą również możliwość odzyskania zapłaconego kontrahentom podatku VAT m.in. od inwestycji związanych ze sprzedażą opodatkowaną zarówno jednostki samorządu terytorialnego, jak i jej jednostek podległych. Mamy nadzieję, że wiedza, którą Państwu niniejszym proponujemy, pozwoli dobrze się przygotować do scentralizowania i usystematyzowania rozliczeń podatku VAT w jednostkach organizacyjnych i uniknąć nieprawidłowości, które rzutować będą na sytuację w Państwa jednostce.

Monika Bartosiewicz, doradca podatkowy w Rödl & Partner w Warszawie

Decydując się na jeden z modeli centralizacji rozliczeń z tytułu VAT, gmina powinna rozważyć, czy dany model gwarantuje, biorąc pod uwagę mnogość występujących sytuacji w odniesieniu do tej samej usługi, np. stołówkowej, poprawne rozliczenie podatku VAT. W wielu przypadkach prawdopodobnie sensowniejsze będzie agregowanie danych w pierwszej kolejności według poszczególnych rodzajów działalności gminy. W tym przypadku dane cząstkowe spływające ze szkół i innych placówek edukacyjnych mogą być łączone w rejestr cząstkowy podmiotów zajmujących się oświatą. W mojej opinii wprowadzenie tego typu pośredniego rejestru cząstkowego zapewni pewien stopień standaryzacji danych i pozwoli na skupienie się osoby prowadzącej rejestr na specyfice tych danych.

Zgodnie z preambułą ustawy o systemie oświaty (dalej: ustawa o systemie oświaty) kształcenie i wychowanie służy rozwijaniu u młodzieży poczucia odpowiedzialności, miłości ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego, przy jednoczesnym otwarciu się na wartości kultur Europy i świata. Szkoła winna zapewnić każdemu uczniowi warunki niezbędne do jego rozwoju, przygotować go do wypełniania obowiązków rodzinnych i obywatelskich, opierając się na zasadach solidarności, demokracji, tolerancji, sprawiedliwości i wolności.

Pozostało 98% artykułu
W sądzie i w urzędzie
Ile osób w Polsce nosi moje nazwisko? Możesz to sprawdzić w kilka minut
Zdrowie
Dodatkowe opłaty w szpitalach. Za co pacjent musi sam zapłacić?
Edukacja i wychowanie
Ferie zimowe 2025 później niż zazwyczaj. Oto terminy dla wszystkich województw
Prawo drogowe
Kierowcy łatwiej stracą prawo jazdy, młodzi z limietem prędkości. Rząd ujawnił projekt
Materiał Promocyjny
Big data pomaga budować skuteczne strategie
Prawo rodzinne
Sąd Najwyższy: Żona zrobiła większą karierę. Mąż nie dostanie mniej po rozwodzie
Materiał Promocyjny
Seat to historia i doświadczenie, Cupra to nowoczesność i emocje