Zmiany w regulaminie urzędowania sądów powszechnych przygotował minister sprawiedliwości. Chodzi o uproszczenie wyłaniania sędziów do orzekania w sprawach upadłościowych i restrukturyzacyjnych.
Nowela ma umożliwić skorzystanie z dodatkowej funkcjonalności systemu teleinformatycznego, którą jest automatyczne generowanie wyniku losowania składu orzekającego do rozpoznania sprawy.
Czytaj więcej
Jeśli w wyniku specustawy komplet orzekający zmienia się z trójkowego w pojedynczy, a potem powraca do trzyosobowego, dodatkowi sędziowie muszą być wybrani na nowo.
Ponadto nowe przepisy doprecyzowują regulacje szczegółowe określające czynności sądów powszechnych w postępowaniach upadłościowych oraz restrukturyzacyjnych odbywających się z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego.
Dziś istnieje obowiązek załączania do akt spraw prowadzonych w systemach teleinformatycznych wygenerowanego – jako odrębnego dokumentu – raportu z SLPS (System Losowego Przydziału Spraw). Tymczasem obowiązek taki powinien być ograniczony wyłącznie do sytuacji, kiedy akta prowadzone są w sposób tradycyjny (tzn. jako akta papierowe).