Sektor rolniczy od lat wdraża zaawansowane technologie do maszyn takich, jak kombajny czy traktory. GPS czy procesory sporej mocy i skomplikowane oprogramowanie w maszynach rolniczych nikogo już nie dziwi, a wręcz jest normą. Dla użytkowników tych maszyn oznaczało to jednak problem związany z tym, że producenci tacy jak Deere&Co (działający pod marką John Deere) wymagali od swoich klientów korzystania tylko z autoryzowanych serwisów. A autoryzowane serwisy są, w związku z tym, drogie, podobnie jak części. Samodzielna naprawa oznaczała dotychczas choćby utratę gwarancji.
Czytaj więcej
Rosyjskie wojska w okupowanym mieście Melitopol ukradły cały sprzęt z magazynów dealera sprzętu rolniczego – i wysłały go do Czeczenii - twierdzi ukraiński biznesmen i rolnik z okolic Melitopola. Jednak nie będą w stanie i tak go użyć, ponieważ już po przetransportowaniu sprzętu do Czeczenii zorientowali się, że maszyny zostały zdalnie zablokowane.
To ma się jednak zmienić. Zgodnie z podpisanym porozumieniem między Farm Bureau a Deere rolnicy „na całym świecie” będą mogli naprawiać własny sprzęt.
- Umożliwi to tobie i twoim niezależnym mechanikom zidentyfikowanie i naprawienie problemów. Będziesz miał dostęp do potrzebnych narzędzi diagnostycznych i informacji. I zapłacisz za to uczciwą i rozsądną cenę – mówił na zjeździe American Farm Bureau Federation w Puerto Rico, cytowany przez Reuters, Zippy Duvall, prezes Farm Bureau.
Nie należy jednak się spieszyć z naprawą traktora marki John Deere. W porozumieniu ustalono bowiem, że prawo do naprawy ma zostać ustalone w formie porozumień w obrębie sektora prywatnego i nie jest narzucane żadnym ustawodawstwem (czyli nie tak, jak w przypadku sprzętu AGD w Unii Europejskiej, objętym tzw. dyrektywą o prawie do naprawy). Producent sprzętu rolniczego i rolnicy ustalili, że w ramach „prawa do naprawy” traktorów czy kombajnów właściciele sprzętu i niezależni technicy nie będą mogli naruszać żadnych środków bezpieczeństwa i protokołów dotyczących sprzętu. Własność intelektualna firmy, w tym jej oprogramowanie, ma być chronione, a po naprawie nie mogą zostać naruszone żadne federalne czy stanowe wymagania dotyczące ograniczeń emisji szkodliwych produktów spalania paliwa.