McDonald’s walczy ze światowym bojkotem. Wykupi wszystkie franczyzy w Izraelu

McDonald’s coraz silniej odczuwa w swoich wynikach finansowych bojkot konsumentów, którzy zarzucają sieci wspieranie Izraela w wojnie z Hamasem. Gigant fast-foodów ma pomysł, jak rozwiązać ten problem.

Publikacja: 04.04.2024 19:24

Propalestyńscy aktywiści protestują przed restauracją McDonald's w Londynie

McDonald's

Propalestyńscy aktywiści protestują przed restauracją McDonald's w Londynie

Foto: AFP

Amerykańska sieć fast-foodów ogłosiła w czwartek, 4 kwietnia, że wykupi wszystkie swoje franczyzowe restauracje w Izraelu. To łącznie 225 lokali w całym kraju, które dotychczas prowadziła lokalna firma Alonyal. McDonald’s liczy na to, że poprawi w ten sposób swój wizerunek w oczach konsumentów, którzy oskarżają go o wspieranie działań izraelskiego wojska.

Czytaj więcej

Michał Płociński: Ambasador Izraela w Kanale Zero przebił nawet Grzegorza Brauna z gaśnicą

Bojkot McDonald’s. Sieć traci na konflikcie Izraela z Hamasem

W lutym McDonald’s przyznał, że wojna izraelsko-palestyńska negatywnie wpływa na jego wyniki finansowe. Sieć nie osiągnęła swojego celu sprzedażowego i zanotowała pierwszy kwartalny spadek sprzedaży od czterech lat. Jednym z powodów słabych wyników giganta jest bojkot konsumentów, wywołany decyzjami izraelskiego franczyzobiorcy lokali McDonald’s.

Zdecydowana większość restauracji giganta fast-foodów na całym świecie jest prowadzona przez lokalnych operatorów franczyzowych, którzy mogą samodzielnie ustalać wynagrodzenia i ceny, przekazywać darowizny czy podejmować decyzje w sytuacjach kryzysowych.

Po ataku bojowników Hamasu na Izrael 7 października 2023 r., firma Alonyal zaoferowała zniżki na produkty McDonald’s izraelskim żołnierzom i służbom bezpieczeństwa. Natychmiast wielu operatorów lokali McDonald’s funkcjonujących w innych krajach Bliskiego Wschodu zaczęło odcinać się od działań izraelskiej franczyzy. Grupy franczyzowe w Kuwejcie i Pakistanie wydały oświadczenie, w którym zaznaczyły, że nie mają wspólnej własności z franczyzą izraelską.

Czytaj więcej

Twórca World Central Kitchen: Izrael brał na cel wolontariuszy samochód po samochodzie

Mimo to na amerykańską sieć fast-foodów wylała się fala krytyki konsumentów z całego świata, którzy oskarżają McDonald’s o wspieranie wojsk Izraela, odpowiedzialnych za zbrodnie wojenne i ludobójstwo w Strefie Gazy. Na nic się zdały zapewnienia dyrektora generalnego Chrisa Kempczinskiego o neutralności firmy. Bojkot mocno uderzył w sprzedaż sieci, nie tylko na muzułmańskich rynkach.

McDonald’s kupuje wszystkie franczyzowe restauracje w Izraelu

Gigant postanowił ostatecznie odciąć się od działań izraelskiego franczyzobiorcy. Jak poinformował, podpisał umowę z firmą Alonyal na zakup wszystkich 225 restauracji w Izraelu sygnowanych jego marką. Alonyal zatrudnia ponad 5 tys. osób w lokalach McDonald's w całym kraju.

McDonald’s dodał w oświadczeniu, że „pozostaje zaangażowany w rynek izraelski i będzie zapewniać pozytywne doświadczenia pracownikom i klientom na tym rynku w przyszłości”.

Amerykańska sieć fast-foodów ogłosiła w czwartek, 4 kwietnia, że wykupi wszystkie swoje franczyzowe restauracje w Izraelu. To łącznie 225 lokali w całym kraju, które dotychczas prowadziła lokalna firma Alonyal. McDonald’s liczy na to, że poprawi w ten sposób swój wizerunek w oczach konsumentów, którzy oskarżają go o wspieranie działań izraelskiego wojska.

Bojkot McDonald’s. Sieć traci na konflikcie Izraela z Hamasem

Pozostało 86% artykułu
Przemysł spożywczy
Koniak do Chin luzem w kontenerach. Załoga w Cognac strajkuje
Przemysł spożywczy
Rosjanie skopiowali pomysł Donalda Trumpa. Nowa marka wódki na rynku
Przemysł spożywczy
Sposób na drogi nabiał? Nasłać prokuraturę. Takie rzeczy tylko w Rosji
Przemysł spożywczy
Cena masła. Ile może kosztować w święta? „Zbliżamy się do 10 zł”
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Przemysł spożywczy
Polacy szukają oszczędności, także w przypadku żywności