Ta praca, ze względu na jej regularne wykonywanie poza biurem i przekazywanie jej wyników za pośrednictwem poczty elektronicznej, będzie wykonywana w formie telepracy.
Przykład
Pracodawca chce wprowadzić możliwość pracy z domu w szczególnych okolicznościach, np. w razie problemów pogodowych uniemożliwiających dojazd do biura (śnieżyca) lub w razie gdy pracownik czuje się gorzej, ale nie na tyle źle, by udać się do lekarza i wystarczy dzień pracy z domu, by dojść do zdrowia. Ta forma wykonywania pracy poza biurem nie wymaga spełnienia formalnych warunków telepracy.
Co ciekawe, według „ojca" telepracy – J. Nillesa, telepracą jest każdy rodzaj zastępowania dojazdów związanych z pracą przez techniki informatyczne, dzięki którym pracownik nie przemieszcza się do pracy, lecz praca przemieszcza się do niego. Nie ma przy tym znaczenia, jak często to się dzieje. Regulacja prawna jest jednak inna.
Łatwiej wdrożyć
Jeszcze do niedawna wprowadzenie telepracy było dość skomplikowane. Warunki jej wykonywania należało bowiem określić w porozumieniu zawieranym między pracodawcą a organizacją związkową (lub organizacjami związkowymi), a jeśli organizacja związkowa w firmie nie działała – w regulaminie skonsultowanym z przedstawicielami pracowników. Trzeba było ich wcześniej do skonsultowania tego regulaminu wybrać, stosując tryb przyjęty przez pracodawcę. Bez tych dokumentów nie wolno było wprowadzić telepracy.
Na samą myśl o wyborach przedstawicieli, a potem pisania i konsultowania z nimi regulaminu, pracodawcy zwykle podejmowali decyzję o niewprowadzaniu telepracy. Decydowali się na home office, pracę zdalną, pracę z domu. Nazywali ją jakkolwiek, byle jej wdrożenie nie wymagało innych formalności niż uzgodnienie z pracownikiem i wpisanie aneksem do umowy o pracę drugiego miejsca pracy. Zwłaszcza, gdy dotyczyło to pojedynczych osób w firmie.
Od 6 czerwca 2018 r. wdrożenie telepracy stało się prostsze. Wykonywanie pracy w formie telepracy jest bowiem dopuszczalne także na wniosek pracownika, złożony w postaci papierowej lub elektronicznej, niezależnie od zawarcia porozumienia określającego warunki stosowania telepracy albo określenia tych warunków w regulaminie telepracy (art. 67