Jakie zmiany mogą wpłynąć na przetarg

Według TSUE ustalenie innych parametrów przedmiotu zamówienia nie jest istotne, jeżeli nie mogłoby ono wpłynąć na zachowania uczestników pierwotnego postępowania oraz na treść ich oferty i na decyzję o przystąpieniu do przetargu.

Aktualizacja: 01.07.2020 13:31 Publikacja: 01.07.2020 02:00

Jakie zmiany mogą wpłynąć na przetarg

Foto: Adobe Stock

Zamawiający i wykonawcy zamówień publicznych napotykają – i to nawet często – problem zmiany ważnych dla nich parametrów przedmiotu już przyjętego, a niekiedy wręcz realizowanego zamówienia. W wielu przypadkach taka zmiana jest dopuszczalna. Zasadniczy warunek tej dopuszczalności jest taki, by owa zmiana nie prowadziła do tego, że przedmiot zamówienia po takiej zmianie jest inny niż ten pierwotnie uzgodniony. Kiedy jednak ten wymóg jest spełniony?

Czytaj także: Dopuszczalna zmiana umowy o zamówienie publiczne

Zagadnienie zachowania tożsamości przedmiotu zamówienia w warunkach zmiany jakichś jego parametrów ma ważny aspekt praktyczny. Jeżeli tożsamość jest zachowana, zamawiający nie jest zobowiązany rozpisywać nowego przetargu, a zatem jego działania mieszczą się w ramach działania w już rozstrzygniętym przetargu. Jeżeli taka tożsamość jest utracona, zamawiający musi wszcząć nową procedurę przetargową. Ostatecznie właściwa dla oceny wspomnianej kwestii jest dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE; w odniesieniu do prawa polskiego mówimy zaś o przepisie art. 144 prawa zamówień publicznych. Reguły krajowe, które dotyczą zmiany warunków zamówienia, są zasadniczo wykonaniem art. 72 dyrektywy. Przepis ten przewiduje możliwość dokonania takich zmian w sytuacjach, gdy zostały one precyzyjnie i jednoznacznie przewidziane w pierwotnej dokumentacji zamówienia, gdy konieczność modyfikacji wynika z okoliczności, których zamawiający, choćby działał z należytą staranności, nie mógł przewidzieć, modyfikacja nie zmieni ogólnego charakter umowy, a ewentualny wzrost ceny nie byłby wyższy niż 50 proc. pierwotnej wartości umowy, a wreszcie, gdy zmiany te są nieistotne. To w szczególności ma miejsce wtedy, gdy wartość modyfikacji jest niższa niż 15 proc. pierwotnej wartości zamówienia.

Wpływ na uczestników

W świetle art. 72 ust. 4 Dyrektywy oraz mającego do niego zastosowanie orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE (TSUE), zmiana nie jest istotna jeżeli można uznać, że nie mogłaby ona wpłynąć na zachowania uczestników pierwotnego postępowania przetargowego: na treść ich oferty oraz na samą decyzję o przystąpieniu do przetargu; Dyrektywa wymaga ponadto, by modyfikacja nie zmieniała równowagi ekonomicznej umowy w sprawie zamówienia na korzyść wykonawcy zamówienia albo by zmiana była przewidziana lub implikowana w pierwotnej umowie i nie rozszerzała „znacznie" zakresu umowy.

Orzecznictwo TSUE (w szczególności orzeczenie w sprawie C-454/06 pressetext Nachrichtenagentur GmbH) wskazuje, że zmiany przewidziane zgodnie z dokumentacją postępowania dotyczącego zamówienia publicznego, spełniającą wymagania Dyrektywy mogą być w ramach tego, co uzgodniono, przyjmowane; doktryna wskazuje przy tym, że takie zmiany w wielu przypadkach nie muszą być nawet oceniane, czy są istotne, czy nie. Nawet w braku takiej podstawy można wprowadzać zmiany, jednak muszą one spełniać warunek równego traktowania i przejrzystości, który to warunek jest w szczególności spełniony wtedy, gdy zmiana spowoduje, że uzgodnione zamówienie nie będzie się istotnie różnić od zamówienia pierwotnego. Zdaniem TSUE, uzgodnione zamówienie będzie się różnić od zamówienia pierwotnego wtedy, gdy zmiana skutkuje poszerzeniem zamówienia w sposób znaczący o świadczenia, które nie były w nim przewidziane, gdy modyfikuje równowagę ekonomiczną umowy na korzyść wykonawcy, oraz gdy ze względu na zmianę można byłoby kwestionować udzielenie zamówienia z tego powodu, że gdyby zmienione warunki były ujęte w ramach pierwotnej procedury udzielenia zamówienia, przyjęto by inną ofertę bądź też można byłoby dopuścić innych oferentów. W orzeczeniu C-549/14 Finn Frogne A/S, TSUE podkreślił, że zmiana nie może wynikać z żywionego już pierwotnie zamiaru (obu) stron ponownego negocjowania najistotniejszych jego elementów; nie może ona także wynikać z obiektywnych trudności oraz ich nieprzewidywalnych konsekwencji, jakie zaistniały w ramach wykonywania zamówienia.

Istotność zmiany

W odniesieniu do zmian nie przewidzianych w dokumentacji przetargowej należy zawsze ocenić, czy spełniają one kryteria istotności oraz – co oczywiste – czy spełnione są również kryteria materialne, stanowiące wyjątkowe przesłanki zmiany. Zasadniczą przesłanką uznania zmianę za istotną jest – np. w świetle orzeczenia TSUE w sprawie C-337/98 Komisja przeciwko Francji - jest to, że wprowadzone zmiany są takiej skali lub natury, że kreują zamówienie, którego cechy istotnie odbiegają od postanowień pierwotnego zamówienia, co może wręcz wskazywać na wolę ponownego negocjowania przez strony podstawowych ustaleń tego zamówienia. Nowy przedmiot zamówienia pojawia się także wtedy, gdy wprowadzone zmiana skutkuje tym, że zamówienie w sposób znaczący ulega poszerzeniu o usługi, które pierwotnie nie były w nim przewidziane, a także, gdy zmiana modyfikuje równowagę ekonomiczną umowy na korzyść usługodawcy w sposób, który nie był przewidziany w postanowieniach pierwotnego zamówienia – co samo w sobie odzwierciedla kryteria wyrażone w art. 72 Dyrektywy.

Szczegółowe cechy kontraktu

W kontekście wspomnianych kryteriów, należy zauważyć, że kryterium istotności i zachowania ogólnego charakteru umowy nie są tożsame. Istotność bowiem dotyczy szczegółowszych cech kontraktu, zaś wymóg zachowania ogólnego charakteru umowy implikuje wymóg bardziej ogólny: niezmienienia przedmiotu świadczenia w jego zasadniczych parametrach, najpewniej określanych utylitarnie (funkcjonalnie). Oba pojęcia denotują jednak istotny związek pomiędzy zmianą kontraktu w przedmiocie zamówienia publicznego a tym, co może się stać z kwalifikacją tego kontraktu: istnieją bowiem takie „istotne" zmiany kontraktu, które prowadzą do zmiany ogólnego charakteru umowy. Jest tak wtedy, gdy ich „istotność" idzie tak daleko, że np. poprzez poszerzenie obowiązków wykonawcy, zmienia zasadnicze parametry (czasowe bądź przedmiotowe) zamówienia, np. poprzez jego wydłużenie (bądź skrócenie) czasu świadczenia powtarzalnych, jednorodnych usług, czy zamianę przedmiotu zamówienia na inny. Kryterium zachowania zmiany w granicach nieistotności jest zatem kryterium ostrożniejszym. W zakresie drugiego wymiaru (tj. analizy zakresu przewidziany zmian, które muszą być oceniane w kontekście pierwotnych zobowiązań kontraktowych) należy podkreślić, że zmiana musi być uznana za nieistotną, jeżeli stanowi modyfikację jednego z wielu parametrów zamówienia o równym znaczeniu dla jego ogólnego wymiaru społeczno-ekonomicznego i co najwyżej nieznacznie wpływa na wartoścałego zamówienia – z zastrzeżeniem wszakże, że w zamówieniach o bardzo dużej wartości, zmiana w żadnym przypadku nie może być uznana za nieistotną jeżeli jej wartość przekracza progi kwotowe, od których Dyrektywa wymaga swojego zastosowania. W kontekście trzeciego wymiaru, dotyczącego zachowania odpowiedniej gospodarczej wagi zobowiązań zamawiającego i wykonawcy (tj. gospodarczej równowagi w tym zakresie), zmianą nieistotną jest – co do zasady - taka, która jest na korzyść zamawiającego, choćby miała ona istotny wymiar w stosunku do pierwotnego kształtu zamówienia. Ważnym stanowiskiem praktyki orzeczniczej sądów niektórych państw członkowskich (np. sądów duńskich) jest to, które wymaga, by w ocenie, czy zachowano tożsamość przedmiotu zamówienia oraz – w konsekwencji - ogólny charakter kontraktu badano zdolność tego przedmiotu po modyfikacji zapewnienia takiej samej użyteczności, jaką przewidziano pierwotnie. Stąd np. zmiany stosowanych rozwiązań technicznych (kwalifikowane – prima facie – jako zmiany wynikające z postępu technicznego), są uznawane w Danii za w pełni dopuszczalne.

Autorzy są adwokatami w Kancelarii Tomasza Kopoczyńskiego. Artur Nowak-Far jest także profesorem zwyczajnym nauk prawnych w SGH.

Zamawiający i wykonawcy zamówień publicznych napotykają – i to nawet często – problem zmiany ważnych dla nich parametrów przedmiotu już przyjętego, a niekiedy wręcz realizowanego zamówienia. W wielu przypadkach taka zmiana jest dopuszczalna. Zasadniczy warunek tej dopuszczalności jest taki, by owa zmiana nie prowadziła do tego, że przedmiot zamówienia po takiej zmianie jest inny niż ten pierwotnie uzgodniony. Kiedy jednak ten wymóg jest spełniony?

Czytaj także: Dopuszczalna zmiana umowy o zamówienie publiczne

Pozostało 93% artykułu
Nieruchomości
Posiadaczy starych kominków czeka kara lub wymiana. Terminy zależą od województwa
W sądzie i w urzędzie
Prawo jazdy nie do uratowania, choć kursanci zdali egzamin
Prawo karne
Przerwanie wałów w Jeleniej Górze Cieplicach. Jest stanowisko dewelopera
Prawo dla Ciebie
Pracodawcy wypłacą pracownikom wynagrodzenie za 10 dni nieobecności
Materiał Promocyjny
Wpływ amerykańskich firm na rozwój polskiej gospodarki
Prawo pracy
Powódź a nieobecność w pracy. Siła wyższa, przestój, czy jest wynagrodzenie