Jak wynika z założeń do projektu ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia, przedsiębiorca będzie mógł otrzymać dofinansowanie za zatrudnienie osoby poszukującej pracy (np. emeryta), która ukończyła 60 lat – w przypadku kobiety lub 65 lat – w przypadku mężczyzny.
Ile dostaną firmy za zatrudnianie emerytów
Wysokość dopłaty ma wynosić maksymalnie do 50 proc. minimalnego wynagrodzenia (obecnie byłoby to 2 121 zł) miesięcznie i będzie przysługiwała przez 24 miesiące. Firma w zamian będzie musiała zobowiązać się do dalszego zatrudnienia seniora przez okres kolejnych 12 miesięcy. Resort rodziny, który jest autorem projektu, tłumaczy, że udział ludzi starszych w populacji mieszkańców Polski systematycznie rośnie. Jednocześnie większość osób w wieku 60–89 lat jest bierna zawodowo, ale z roku na rok rośnie liczba aktywnych zawodowo emerytów. Stąd zdaniem resortu kluczową kwestią będzie wdrożenie bardziej włączającej polityki w zakresie aktywizacji zawodowej seniorów. Pomóc ma w tym zachęcanie pracodawców do zatrudniania starszych pracowników i zatrzymywania ich na lepszych stanowiskach pracy. Zdaniem dr. Tomasza Lasockiego z WPiA UW wprowadzenie nowego instrumentu powinno służyć rozwiązywaniu dokładnie zdiagnozowanego problemu.
– Takie dofinansowanie pomogłoby zniwelować niechęć po stronie pracodawców do zatrudniania seniorów. Nie słyszałem jednak, aby taki problem aktualnie istniał w istotnej skali – mówi.
Czytaj więcej:
Nie ma niechęci firm
Natomiast zdaniem Katarzyny Siemienkiewicz, ekspertki Pracodawców RP, problem niechęci firm do oferowania pracy seniorom nie istnieje, ewentualnie jest marginalny.