Zgodnie z przepisami pracownicy powinni być chronieni przed nadmiernie wysokimi temperaturami, jak i bezpośrednim nawiewem klimatyzatorów, przeciwdziałającym upałom. Zatrudnieni mają też prawo odstąpić od pracy, jeśli warunki jej wykonywania będą zagrażały ich zdrowiu i życiu.
– Pracodawca powinien zapewnić pracownikom nieodpłatnie zimne napoje, gdy temperatura na stanowiskach pracy przekracza 28 st.C, a na otwartej przestrzeni 25 st.C. Napoje powinny być dostępne stale, w ilości zaspokajającej potrzeby zatrudnionych – apeluje Główny Inspektor Pracy Katarzyna Łażewska-Hrycko.
Państwowa Inspekcja Pracy przypomina pracodawcom o konieczności utrzymywania w sprawności i czystości urządzeń wentylacyjnych oraz klimatyzacyjnych a także zabezpieczeniu okien przed nadmiernym nasłonecznieniem, np. poprzez rolety i żaluzje. Klimatyzacja i wentylacja stosowana w pomieszczeniach pracy nie mogą powodować przeciągów ani wyziębienia pomieszczeń – strumień powietrza nie powinien być kierowany bezpośrednio na pracownika, a konstrukcja wentylatora czy klimatyzatora powinna zapobiegać wibracjom.
W razie pracy na otwartej przestrzeni zatrudnieni są narażeni na bezpośrednie oddziaływanie słońca, co może prowadzić do oparzeń słonecznych, co zwiększa ryzyko raka skóry. W takim przypadku pracodawca powinien dbać, by pracownicy nosili koszule z długimi rękawami, nakrycia głowy, mieli częste przerwy na odpoczynek, najlepiej w cieniu.
Czytaj więcej
Gdy pomieszczenie jest silnie nasłonecznione, temperatura na zewnątrz przekracza 30stopni, okna nie mają rolet czy zasłon, nie ma klimatyzacji ani wiatraków, pracownik ma prawo zgłosić przełożonemu, że odmawia wykonywania pracy.