Unia Europejska szykuje duże zmiany w prawie drogowym

Polski ustawodawca będzie musiał wziąć pod uwagę decyzje Parlamentu Europejskiego i Rady. Część przepisów jest już nawet gotowa, ale nie obowiązują.

Publikacja: 06.03.2023 02:45

Unia Europejska szykuje duże zmiany w prawie drogowym

Foto: Adobe Stock

Wnioski Komisji Europejskiej będą teraz rozpatrywane przez Parlament Europejski i Radę w ramach zwykłej procedury ustawodawczej. Potem przyjdzie czas na zmianę krajowych przepisów. Polska też będzie musiała im sprostać. W czym rzecz?

KE przedstawiła wnioski dotyczące unowocześnienia przepisów dotyczących praw jazdy. Wśród nich jest np. propozycja wprowadzenia cyfrowego prawa jazdy ważnego na terenie całej UE oraz nowych przepisów ułatwiających egzekwowanie przepisów ruchu drogowego poza granicami. Wnioski będą teraz rozpatrywane przez Parlament Europejski i Radę w ramach zwykłej procedury ustawodawczej. Potem przyjdzie czas na zmianę krajowych przepisów. Polska też będzie musiała im sprostać.

Nowe przepisy mają poprawić bezpieczeństwo wszystkich użytkowników dróg i pomóc UE zrealizować tzw. wizję zerową: zero ofiar śmiertelnych na unijnych drogach do 2050 r. Celem jest także umożliwienie młodym kierowcom zdobywania doświadczenia poprzez program jazdy z osobą towarzyszącą. Od 17. roku życia młodzi ludzie będą mogli uczyć się jeździć i uzyskać prawo jazdy. W Polsce taki projekt jest już gotowy. Ci, którzy zdadzą egzamin w wieku 17 lat, będą mogli samodzielnie prowadzić samochód od 18. roku życia, a pracować jako zawodowy kierowca, gdy tylko pozwoli na to konkretny zawód.

Zmniejszyć ma się również poczucie bezkarności za wykroczenia drogowe popełniane w innych państwach UE. Nowe terminy administracyjne mają sprawić, że kierowcy nie będą zaskoczeni mandatem, który nadejdzie wiele miesięcy po fakcie.

Pojawić ma się także okres próbny wynoszący co najmniej dwa lata dla początkujących kierowców po zdaniu egzaminu oraz zasada zerowej tolerancji dla jazdy pod wpływem alkoholu.

W Polsce taka ustawa została uchwalona wiele lat temu, ale jej wejście w życie odłożono na półkę w oczekiwaniu na rozbudowę systemu Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców. By uprościć uznawanie praw jazdy między państwami członkowskimi UE, Bruksela proponuje po raz pierwszy na świecie wprowadzenie cyfrowego prawa jazdy.

Nowy system ma pozwolić na odebranie prawa jazdy w całej Unii Europejskiej, gdy jedno z państw członkowskich UE w krajowym postępowaniu zdecyduje o odebraniu prawa jazdy kierowcy z powodu wykroczenia popełnionego na jego terytorium.

Czytaj więcej

Nowe wykroczenia oraz cyfrowe prawo jazdy w całej Unii. KE proponuje zmiany w prawie drogowym

Wnioski Komisji Europejskiej będą teraz rozpatrywane przez Parlament Europejski i Radę w ramach zwykłej procedury ustawodawczej. Potem przyjdzie czas na zmianę krajowych przepisów. Polska też będzie musiała im sprostać. W czym rzecz?

KE przedstawiła wnioski dotyczące unowocześnienia przepisów dotyczących praw jazdy. Wśród nich jest np. propozycja wprowadzenia cyfrowego prawa jazdy ważnego na terenie całej UE oraz nowych przepisów ułatwiających egzekwowanie przepisów ruchu drogowego poza granicami. Wnioski będą teraz rozpatrywane przez Parlament Europejski i Radę w ramach zwykłej procedury ustawodawczej. Potem przyjdzie czas na zmianę krajowych przepisów. Polska też będzie musiała im sprostać.

Nieruchomości
Posiadaczy starych kominków czeka kara lub wymiana. Terminy zależą od województwa
W sądzie i w urzędzie
Prawo jazdy nie do uratowania, choć kursanci zdali egzamin
Prawo karne
Przerwanie wałów w Jeleniej Górze Cieplicach. Jest stanowisko dewelopera
Prawo dla Ciebie
Pracodawcy wypłacą pracownikom wynagrodzenie za 10 dni nieobecności
Materiał Promocyjny
Wpływ amerykańskich firm na rozwój polskiej gospodarki
Prawo pracy
Powódź a nieobecność w pracy. Siła wyższa, przestój, czy jest wynagrodzenie