Przyjęta nowelizacja umożliwia przekazywanie z budżetu województwa dotacji celowych albo podmiotowych do Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego. Dotacje będą limitowane poprzez wprowadzenie ograniczenia ich wysokości do 50 proc. kosztów działalności ośrodka związanych z realizacją tych zadań.
Po zmianie przepisów warunki wynagradzania egzaminatorów nie będą określane - tak jak dotychczas - w rozporządzeniu ministra, tylko w uchwale sejmiku województwa.
Projekt zakłada też, że samorządy mają ustalać opłatę za egzamin na prawo jazdy. Obecnie w całej Polsce kandydaci płacą 30 zł za egzamin teoretyczny i 140 za praktyczny. Autorzy projektu chcą, by opłata za egzamin teoretyczny nie przekraczała 50 zł, za egzamin praktyczny 200 zł (kategorie AM, A1, A2, A, B1, B, C1, D1 lub T albo uprawnienia do kierowania tramwajem) i 250 zł (kategorie B+E, C1+E, C, C+E, D, D+E lub D1+E).
Czytaj więcej
Posłowie planują podwyżki cen egzaminów na prawo jazdy i przerzucenie kosztów utrzymania WORD-ów na sejmiki. Jeżeli taka ustawa zostanie uchwalona, zaskarżymy ją - zapowiedział w środę marszałek województwa mazowieckiego Adam Struzik.
Wprowadzeniu tych przepisów protestują samorządowcy, gdyż przerzucają na sejmiki odpowiedzialności za płynność finansową Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego, a nie wskazują skąd sejmiki mają wziąć na to środki.