Aż 34,7 mld euro państwa UE wydały na pomoc liniom lotniczym i organizatorom imprez turystycznych w czasie pandemii. Wspierając przewoźników, zapomniały jednak o pasażerach – żadne państwo nie powiązało pomocy ze zwrotem kosztów klientom linii, choć większość państw skorzystała z takiego rozwiązania dla klientów biur podróży. Tak wynika z raportu Europejskiego Trybunału Obrachunkowego.
Twarde lądowanie
– Choć dołożono wszelkich starań, aby zapewnić wsparcie liniom lotniczym, zdecydowanie za mało uczyniono, aby zabezpieczyć prawa milionów osób w UE – zauważa Annemie Turtelboom, członkini Europejskiego Trybunału Obrachunkowego odpowiedzialna za to sprawozdanie.
Czytaj także: Kiedy przysługuje odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot
Na początku pandemii wielu pasażerom w ogóle nie zwracano kosztów biletu, a części dano wyłącznie możliwość uzyskania voucherów podróżnych, co jest niezgodne z prawem UE. Jak wynika z ankiety przeprowadzonej przez Trybunał, niektóre linie lotnicze uzasadniały tę decyzję wyjątkowymi okolicznościami związanymi z pandemią Covid-19, inne stosowały różne, nie zawsze uczciwe metody, żeby zmusić pasażerów do przyjęcia bonów zamiast gotówki, m.in. automatycznie wydawały vouchery albo umieszczały na swoich stronach niedziałające linki do formularzy zwrotu kosztów. Niekiedy działo się tak za przyzwoleniem państw członkowskich – 15 z nich, w tym Francja, Holandia i Belgia, wbrew prawu UE przyjęło nadzwyczajne przepisy zwalniające linie z obowiązku zwracania pieniędzy pasażerom.
Sektor transportu lotniczego w UE mocno ucierpiał w wyniku pandemii Covid-19. W kwietniu 2020 r. w UE odbyło się o 88 proc. mniej lotów niż w tym samym miesiącu rok wcześniej. Ograniczenia w podróżowaniu – często wprowadzane w nieskoordynowany sposób przez poszczególne państwa członkowskie – doprowadziły do zamknięcia aż 7 tys. tras w europejskiej sieci połączeń lotniczych. W rezultacie od marca 2020 r. do marca 2021 r. dziesiątkom milionów pasażerów w UE odwołano loty. W takich przypadkach zgodnie z przepisami prawa unijnego pasażerowie lotniczy mają prawo do uzyskania zwrotu kosztów za odwołane loty lub do zmiany trasy. Niestety, tylko 14 proc. obywateli UE jest tego świadomych.