Zdaniem sygnatariuszy listu otwartego, który wpłynął do resortu infrastruktury, utworzony w 2019 r. Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych (FRPA) pomógł zahamować, a na niektórych terenach nawet zmniejszyć tzw. wykluczenie transportowe. Tym niemniej instrument w postaci wsparcia dla organizatorów transportu, na które przeznaczany jest miliard złotych rocznie, wymaga zmian.
– Przede wszystkim dotacje z FRPA są przyznawane co do zasady na rok, przez co trudno jest zakontraktować usługi z przewoźnikami, którzy oczekują umów na okres od trzech do dziesięciu lat – mówi prof. Michał Wolański z Instytutu Infrastruktury, Transportu i Mobilności Szkoły Głównej Handlowej.
Czytaj więcej
Atakowanie pracowników transportu zbiorowego ma być surowiej karane.
Fundusz autobusowy: problem z umowami wieloletnimi
Co prawda od niedawna przepisy pozwalają na zawieranie umów wieloletnich, ale w tym roku było to możliwe tylko w pięciu województwach.
Zdaniem autorów apelu bez umów wieloletnich regionalny transport autobusowy będzie funkcjonować w sposób niestabilny, a organizatorzy i operatorzy dalej będą się obawiali większych inwestycji (np. w tabor autobusowy), które są ryzykowne przy rocznym horyzoncie finansowania. Dlatego chcą zwiększenia środków na dofinansowanie umów wieloletnich.