Jest absolutnie niemożliwe, aby nigdy żaden urzędnik świadomie nie złamał prawa. Jak świat światem zawsze wśród prawników był taki sam odsetek chamów jak wśród piekarzy czy parlamentarzystów. Mam nadzieję, że wśród urzędników zajmujących się podatkami nie ma złodziei, ale jak w każdej dużej populacji niektórzy popełniają przestępstwa. Żaden zawód nie jest wolny od przestępców. Jakaś część - z tysięcy - uchylanych każdego roku wadliwych decyzji nakładających podatki, to efekt świadomego łamania prawa przez urzędników. Oczywiście, większość niezgodnych z prawem decyzji jest wynikiem urzędniczego błędu, a nie efektem świadomego łamania prawa.
Tak jak obowiązkiem organów państwa jest skuteczna reakcja na błędne decyzje, poprzez je uchylanie przez sądy administracyjne. Tak samo a w zasadzie dużo ważniejsza jest reakcja na przestępstwa urzędnicze, poprzez karanie winnych. Dodatkowo wskazać należy, że przestępstwa urzędnicze burzą fundamenty państwa.
Czytaj więcej
Nie jest zgodne z prawdą, że NSA sprawę ulgowiczów meldunkowych rozwiązał jesienią 2017 roku, czyli już (!) po 7 latach wydawania jednolicie błędnych wyroków. Dopiero obecnie, czyli po 12 latach i rozpoznaniu ponad 1300 skarg w tej niezwykle prostej sprawie podatkowej zwykłych obywateli, NSA przestał pomagać nadużywającej swych uprawnień administracji i stanął w obronie praw obywateli. Dokonał, dalekiej jeszcze od pożądanej, ale wreszcie w miarę racjonalnej analizy stanu prawnego.
W kodeksie karnym „od zawsze” było przestępstwo urzędnicze – art. 231 przekroczenie uprawnień lub niedopełnienie obowiązków. Prokuratura musi się o nich dowiedzieć, choć są to przestępstwa ścigane z urzędu. Przestępstwa urzędnicze na szkodę obywateli są specyficzne, ponieważ przestępstwo tkwi w samej decyzji, która zawsze ma podaną „jakąś” podstawę prawną. Dlatego „od zawsze” jest to przepis martwy jeśli chodzi o przestępstwa urzędników administracji podatkowej popełniane na szkodę obywateli. Nigdy żadnemu urzędnikowi nawet nie postawiono zarzutu karnego za to, że świadomie przygotował niezgodną z prawem decyzję nakładającą łże-podatek lub odmawiającą zwrotu wcześniej pobranego łże-podatku. Bo właściwy organ – sąd administracyjny – nigdy jeszcze nie zawiadomił organu ścigania o przestępstwie urzędniczym, choć jest do tego zobowiązany na podstawie art. 304 par. 2 kodeksu postępowania karnego.
Nie ma innych powodów wydania wadliwych decyzji niż: albo błąd urzędnika albo nieprecyzyjny przepis albo świadome złamanie prawa przez urzędnika. Zadaniem sądu administracyjnego jest kontrola działania administracji poprzez wskazywanie na czym ta ewentualna niezgodność z prawem polegała.