12 czerwca 2024 r. ukazał się artykuł Johna Rossa w tygodniku „Times Higher Education”, który omawia wpływ „kultury publikacji bez związku z misją” na szkoły biznesu. Autor przywołuje tam Carla Rhodesa, dziekana szkoły biznesu na University of Technology Sydney, który stwierdził, że nadmierne skupienie na publikowaniu w prestiżowych czasopismach zniekształca wartości akademickie, podważając istotę prac nad problemami ekonomicznymi, takimi jak nierówności. Wskazał, że system ten jest głęboko zakorzeniony w kulturze akademickiej i utrudnia rzeczywiste zmiany. Podkreślono także w artykule potrzebę tworzenia modeli biznesowych, które przynoszą pozytywny wpływ na społeczeństwo.
Artykuł składa się z omówienia konferencji, na której dyskutowano o problemach związanych z nadmiernym naciskiem na publikowanie w prestiżowych czasopismach (w szkołach biznesu). Cytowane są w nim również wypowiedzi innych ekspertów, takich jak Rana Sobh i Stephanie Villemagne, którzy omawiają wyzwania związane z integracją zrównoważonego rozwoju w programach nauczania biznesu. Artykuł jest relacją z konferencji z cytatami jej uczestników.
Co jest celem nauk medycznych, historycznych, humanistycznych?
Carl Rhodes argumentuje, że w przeciwieństwie do badaczy ekonomicznych medycy są przede wszystkim zmotywowani do leczenia chorób, a nie do publikowania artykułów na ten temat. Tymczasem w ekonomii – twierdzi – nacisk na publikowanie w elitarnych czasopismach przeważa nad faktyczną pracą nad redukcją nierówności materialnych.
Warto zauważyć, że wypowiedzi dotykają kwestii różnorodności dyscyplin, a przede wszystkim tego, że nie ma jednej miary dla wszystkich naukowców. Celem nauk medycznych jest np. zrozumienie chorób, opracowanie skutecznych terapii i poprawa zdrowia publicznego. Badania skupiają się na odkrywaniu nowych metod diagnostycznych, terapeutycznych oraz profilaktycznych. Misją historyków z kolei jest badanie przeszłości, zrozumienie kontekstu wydarzeń historycznych i ich wpływu na współczesność. Dążą oni do odkrycia, udokumentowania i zinterpretowania faktów historycznych. Taka dokumentacja musi przerodzić się w efekcie w publikacje, choć niekoniecznie w czasopismach, książka jest tutaj formatem czasami znacznie bardziej sensownym z punktu widzenia głównej misji historii. Wreszcie celem szkół biznesowych jest kształcenie liderów, menedżerów i przedsiębiorców, którzy mogą skutecznie zarządzać organizacjami. Badania w tej dziedzinie często koncentrują się na innowacjach, strategii, zarządzaniu i zrównoważonym rozwoju. Lub, tak jak w omawianym artykule Rossa, skupiać powinny się nad istotnymi problemami społecznymi, takimi jak nierówności.
Czytaj więcej
Nie zgadzam się z tymi, którzy uważają, że możemy sobie spokojnie ten Zachód po cichu doganiać. Teraz albo nigdy: to jest ten moment, żeby przycisnąć pedał gazu - mówi Marcin Piątkowski, ekonomista.