Grupa kapitałowa dewelopera mieszkaniowo-komercyjnego w I kwartale br. miała 11,5 mln zł zysku netto wobec 51,4 mln zł rok wcześniej.
Segment mieszkaniowy (Echo i notowany oddzielnie na GPW Archicom) zanotował 146 mln zł przychodów, o 31 proc. mniej niż rok wcześniej. To efekt przekazania 293 mieszkań, o 27 proc. mniej niż rok wcześniej. Marża brutto ze sprzedaży wzrosła o 0,7 pkt proc. do 32,6 proc.
Samo Echo miało 19-proc. rentowność, bo przekazywało lokale głównie w Łodzi, a Archicom znokautował rentownością 45,7 proc. dzięki przekazaniu lokali z prestiżowego projektu Browary Wrocławskie. Zysk brutto ze sprzedaży mieszkań skurczył się o 29 proc., do prawie 48 mln zł. Zysk operacyjny - o 51 proc., do niemal 17 mln zł.
Poza mieszkaniówką Echo prezentuje w raporcie segmenty nieruchomości komercyjnych i Resi4Rent. Ich wyniki są mocno nieregularne i mają różny, także czysto księgowy, wpływ na wyniki operacyjne i netto. W przypadku obiektów komercyjnych Echo co do zasady jest deweloperem i dąży do ich szybkiej sprzedaży. Z kolei dla Resi4Rent Echo buduje mieszkania w zamian za wynagrodzenie, ale strategicznym celem jest zarobienie na sprzedaży 30 proc. udziałów w platformie PRS.
W I kwartale br. skonsolidowany zysk operacyjny wyniósł 25,3 mln zł wobec 108 mln zł rok wcześniej, ale w tym roku wpływ wyceny portfela nieruchomości komercyjnych był marginalny, a rok wcześniej zaksięgowano 60 mln zł zysku. Z kolei w tym roku pozytywny wpływ na wynik netto miało ujęcie 32 mln zł udziału w zysku Resi4Rent wobec 6,5 mln zł rok wcześniej.