- Choć od wielu lat było wiadomo, że niemal pod oknem Pani Marii ma przebiegać obwodnica, w ostatnim czasie Ministerstwo Infrastruktury ogłosiło, że projekt został uwzględniony w planach inwestycyjnych, a inwestor (Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad) niebawem wystąpi o tzw. decyzję środowiskową dla inwestycji. Pani Maria nie jest zasadniczo przeciwko obwodnicy. Zależy jej jednak na tym, aby koło jej domu przebiegała w tunelu, a przynajmniej, by była odgrodzona od jej posesji ekranami akustycznymi. Ustaliwszy jednak, że sprawa dopiero jest na etapie decyzji środowiskowej zaczęła się zastanawiać, czy nie lepiej poczekać trochę i nie wrócić do sprawy, gdy procedowane będzie pozwolenie na inwestycję. Co powinna zrobić Pani Maria, aby zadbać o swoje interesy w zakresie projektu obwodnicy?
Przed przystąpieniem do analizy, co Pani Maria może zrobić należy jasno wskazać, czego nie powinna robić. Mianowicie, nie powinna czekać na właściwe postępowanie zezwalające na budowę obwodnicy. Obecnie niemal wszystkie drogi w Polsce (a już na pewno wszystkie drogi krajowe) budowane są na podstawie przepisów szczególnych tzw. specustawy drogowej (precyzyjnie: ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych).
Wystarczy jedna decyzja
Specustawa drogowa jest zaś tak skonstruowana, że kwestię wszystkich decyzji i uzgodnień (poza uzgodnieniem środowiskowym i sanitarnym – o czym niżej i ewentualnie konserwatorskim – nad czym nie będziemy się rozwodzić) załatwiane są jedną decyzją: o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (zwaną w skrócie: ZRID).
Decyzja ta rodzi skutki, które w ramach „tradycyjnego" procesu realizacji inwestycji publicznej rozdzielone są, pomiędzy co najmniej cztery różne decyzje (art. 11a – 11j oraz art. 12 – 16 specustawy drogowej) Skutkuje ona, bowiem wydzieleniem geodezyjnym działek przeznaczonych pod inwestycję (zastępując „tradycyjną" decyzję o zatwierdzeniu projektu podziału), wywłaszczeniem działek potrzebnych pod inwestycję, odkładając do przyszłej decyzji jedynie kwestię wysokości odszkodowania (czym zastępuje decyzję wywłaszczeniową). Nadto, zastępuje decyzję o lokalizacji inwestycji celu publicznej (warunkach zabudowy) i wreszcie pozwolenie na budowę.
Ekspresowa wykonalność
Co więcej, ZRID powinna być wydana w terminie 90 dni od dnia złożenia wniosku (art. 11a ust. 3). Jest ona natychmiast wykonalna (art. 17 specustawy drogowej) i nie może być uchylona w wyniku zaskarżenia, jeżeli od jej wydania minęło, co najmniej 14 dni, a inwestycja została rozpoczęta (art. 31 specustawy drogowej).