Maria Halber otrzymała wraz z Nagrodą statuetkę i 30 tys. zł za powieść „Strużki” (wydawnictwo Cyranka). Książka opowiada o dojrzewaniu, kształtowaniu tożsamości i trudnej nastoletniej przyjaźni, w której mimo różnic udaje się stworzyć silną więź. W tej historii o dorastaniu autorka korzysta ze swego poetyckiego warsztatu i rozbudowuje go o prozatorską narrację. Częścią przyznanej nagrody jest też miesięczny pobyt rezydencjalny w Krakowie oraz kampania promocyjna wyróżnionej książki na łamach „Tygodnika Powszechnego”.
Wcześniej Halber debiutowała jako poetka, autorka książki poetyckiej „Przejścia” i tekstów publikowanych m.in. w „Dwutygodniku”, „Małym Formacie” i „Piśmie”. Jest też współtwórczynią wydawnictwa Girls and Queers to the Front.
Czytaj więcej
Znakomity „Nóż. Rozważania po próbie zabójstwa” Salmana Rushdiego to rzecz o zamachu islamisty na pisarza, objętego wcześniej fatwą, oraz o zwycięstwie kreatywności nad destrukcją.
Gala kończąca Conrad Festival 2024
10. gala wręczenia Nagrody Conrada w Teatrze Słowackiego połączona była z wykładem mistrzowskim Doroty Masłowskiej oraz premierą słuchowiska „Chaszcze” Elżbiety Łapczyńskiej (laureatki Nagrody Conrada z 2021roku za „Bestiariusz nowohucki”) i multinstrumentalisty Michała Stępnia, zamówionego specjalnie na Festiwal Conrada.
Nagroda Conrada jest wsparciem zarówno dla początkujących pisarzy – służy ich promocji, jak i dla wydawców, podejmujących ryzyko ich wydawania. Przyznawana jest za debiut prozatorski od 2015 roku. Jej fundatorem jest Miasto Kraków, a partnerami Fundacja Tygodnika Powszechnego i Krakowskie Biuro Festiwalowe – operator programu Kraków Miasto Literatury UNESCO. Do grona wcześniejszych laureatek należą: Liliana Hermetz, Żanna Słoniowska, Anna Cieplak, Weronika Gogola, Olga Hund, Dorota Kotas, Elżbieta Łapczyńska, Paulina Siegień i Urszula Honek.