Autorka - brytyjska dziennikarka, zajmująca się sztuką, kulturą i modą, napisała barwną biografię, zgłębiając nie tylko archiwa, ale i przeprowadzając wiele wywiadów. Książka ożywia zapomniane fakty, przełomowe chwile, pokazuje zawiłe mechanizmy rządzące modą, jej związki z biznesem i polityką. A przede wszystkim opowiada o ludziach, którzy z pasją tworzyli pismo w różnych okresach, odnosili sukcesy i walczyli z przeciwnościami, ale i prowadzili zakulisowe rozgrywki. Byli wizjonerami, lecz nieraz też konfliktowymi osobowościami.
Dziś „Vogue” ukazuje się w trzydziestu dwu krajach i ma miliony czytelników. Nina-Sophia Miralles przypomina czytelnikom historię rozwoju trzech pierwszych pionierskich edycji: amerykańskiej, brytyjskiej i francuskiej.
Pierwsze wydanie „Vogue’a” ukazało się w Nowym Jorku 17 grudnia 1892 roku, a więc blisko 130 lat temu. Jego twórcą był Arthur Turnure, ambitny, zamożny nowojorski wydawca o szerokich towarzyskich koneksjach. Nowe pismo na początku nie było jeszcze magazynem mody, raczej towarzyskim czasopismem dla elit i aspirującej do nich klasy średniej.
Czytaj więcej
W Salach Redutowych Teatru Wielkiego w Warszawie trwa wystawa „Czarny deszcz” Jerzego Skolimowskiego. Zachęca do refleksji o postępujących i dewastujących zmianach klimatycznych.
Dama z czarno-białej inauguracyjnej okładki przywołuje klimat dawno minionej belle epoque. Elegantka nosi długą suknię ze śmiałym głębokim dekoltem. Na winiecie przysiadły muzy. Jedna reprezentuje harmonię i piękno, druga tradycję literacką. Można zauważyć, że muzy nie zdewaluowały się z czasem, choć formuła magazynu zmieniała się wielokrotnie, towarzysząc emancypacji kobiet, profesjonalizacji branży mody, narodzinom współczesnego rynku reklamowego, przemianom społecznym, gospodarczym (od prosperity do kryzysu) oraz transformacjom medialnym.