Odchudzona europejska rakieta

Europejska Agencja Kosmiczna ESA zatwierdziła plany budowy rakiety nowej generacji Ariane 6.

Publikacja: 10.07.2013 13:13

Odchudzona europejska rakieta

Foto: ROL

Konstrukcja ma pochłonąć 4 mld dolarów. Rakieta ma być gotowa do startów z kosmodromu Kourou w Gujanie Francuskiej na początku przyszłej dekady. Wykonana zostanie przez czołowe firmy europejskiego sektora kosmicznego.

Na orbitę geostacjonarną, gdzie umieszczane są satelity telekomunikacyjne, ma wynieść do 6,5 tony ładunku. To znacznie mniej niż możliwości rakiet obecnej generacji Ariane 5, która jest w stanie unieść na taką orbitę 10,5 tony. Ariane 6 ma być za to łatwiejsza w obsłudze i znacznie tańsza. Cena jednego startu ma nie przekraczać 70 mln euro. Dzięki temu koszt dostarczenia 1 tony ładunku na orbitę ma być nawet o połowę niższy niż w przypadku Ariane 5.

Nowa europejska rakieta ma z powodzeniem konkurować z amerykańskimi, rosyjskimi i chińskimi systemami startowymi.

Trójstopniowa Ariane 6 będzie napędzana paliwem stałym i ciekłym. Pierwszy stopień rakiety ma mieć trzy silniki. Każdy z nich w ciągu pierwszych kilku minut zużyje 135 ton paliwa stałego. Po odrzuceniu pierwszego stopnia, zostanie uruchomiony silnik drugiego członu, który wyniesie ładunek w przestrzeń kosmiczną.

Trzeci człon rakiety — o nazwie Vinci - z silnikiem na paliwo płynne umieści satelitę na docelowej orbicie.

Trzeci stopień rakiety po umieszczeniu satelity zostanie usunięty z orbity. Ariane 6 nie będzie nowym źródłem kosmicznych śmieci - podkreślają przedstawiciele ESA. Szczegółowa konstrukcja rakiety zostanie zaprezentowana w 2014 roku podczas posiedzenie ministrów państw członkowskich ESA.

na podst. BBC.

Konstrukcja ma pochłonąć 4 mld dolarów. Rakieta ma być gotowa do startów z kosmodromu Kourou w Gujanie Francuskiej na początku przyszłej dekady. Wykonana zostanie przez czołowe firmy europejskiego sektora kosmicznego.

Na orbitę geostacjonarną, gdzie umieszczane są satelity telekomunikacyjne, ma wynieść do 6,5 tony ładunku. To znacznie mniej niż możliwości rakiet obecnej generacji Ariane 5, która jest w stanie unieść na taką orbitę 10,5 tony. Ariane 6 ma być za to łatwiejsza w obsłudze i znacznie tańsza. Cena jednego startu ma nie przekraczać 70 mln euro. Dzięki temu koszt dostarczenia 1 tony ładunku na orbitę ma być nawet o połowę niższy niż w przypadku Ariane 5.

Kosmos
Ziemia miała kiedyś pierścień jak Saturn? Najnowsza hipoteza naukowców
Kosmos
Superpełnia i zaćmienie Księżyca naraz. O której patrzeć dziś w nocne niebo?
Kosmos
EagleEye nawiązał łączność. Największy polski satelita w kosmosie
Kosmos
Niezwykła noc nad Polską. Perseidy, zorza polarna i koniunkcja planet
Materiał Promocyjny
Wpływ amerykańskich firm na rozwój polskiej gospodarki
Kosmos
Niebiański spektakl „spadających gwiazd”. Dziś noc Perseidów