Asmanta Call Center zajmuje się telemarketingiem zleconym przez swoich kontrahentów. Telemarketerzy oraz automatyczne „boty” dzwonią do konsumentów m.in. z ofertą wykonania instalacji fotowoltaicznych oraz zapraszają na spotkania handlowe. Przedsiębiorca zajmuje się również zbieraniem podczas tych rozmów telefonicznych danych potencjalnych klientów (tzw. leadów).
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomina, że dzwonienie z informacją handlową do osób, które nie wyraziły na to zgody, jest niedozwolone prawnie, o zgodę nie można również pytać na początku rozmowy. Zdaniem Urzędu, taką nieuczciwą praktykę stosowała Asmanta, która nie posiadała pozwolenia właścicieli numerów telefonicznych na marketing bezpośredni.
Do UOKiK wpłynęły skargi od konsumentów, którzy zgłaszali, że otrzymywali liczne niechciane połączenia. Niektórzy twierdzili wręcz, że miały one nękający charakter i utrudniały im życie. - Chciałabym złożyć skargę na uprzykrzanie życia ciągłym nękaniem telefonicznym – zgłosiła skarżąca się konsumentka. Inna osoba wyraziła swoje niezadowolenie - Nie jestem zainteresowana ani fotowoltaiką, ani darmowym laptopem, ani niczym innym. Nie jestem zainteresowana żadną komunikacją marketingową od jakiekolwiek podmiotu, a zwłaszcza nie życzę sobie nękania przez roboty.
UOKiK zarzucił także spółce, że podczas rozmów telemarketerzy przekazywali nieprawdziwą
informację, że konsument może liczyć na 20,5 tys. zł dotacji przy
wykonaniu mikroinstalacji fotowoltaicznej w ramach rządowego „Programu
Priorytetowego Mój Prąd Część 1) Program Mój Prąd na lata 2021-2023”. W
rzeczywistości kwota takiej dotacji na fotowoltaikę mogłaby wynieść
maksymalnie 5 tys. zł. Gdy konsumenci zgłaszali wątpliwości co do
wysokości dotacji, byli zapewniani o możliwości uzyskania wysokiej
korzyści. Aby zachęcić odbiorców do zainstalowania fotowoltaiki, w
scenariuszach rozmów zawarte było także straszenie ryzykiem tzw.
blackoutu, czyli wyłączenia prądu, lub kilkukrotnym wzrostem cen
energii.
W komunikacie prasowym poinformowano, że za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów Prezes UOKiK nałożył na Asmanta Call Center kary w łącznej wysokości 1 210 208 zł. Finansowe sankcje zostały również nałożone na osoby zarządzające Asmanta Call Center: Roberta Personę w wysokości 150 000 zł i Marcina Sperkę w wysokości 100 000 zł w związku z umyślnym dopuszczaniem do naruszenia przez spółkę zbiorowych interesów konsumentów.