Wraz z rachunkami za energię od niektórych operatorów zaczynają przychodzić powiadomienia o przerwach w dostawie prądu, tych planowanych i nieplanowanych. To pierwsze oznaki kryzysu czy dostawcy prądu wypełniają swoje obowiązki?
Według informacji dołączonych do faktur przez EON, dopuszczalny czas planowanej przerwy w dostawie prądu wynosi jednorazowo 16 godzin, a w ciągu roku do 35 godzin. Dla przerw nieplanowanych to jednorazowo 24 godziny oraz 48 godzin w ciągu roku.
– Ustawą z 26 lipca 2013 r. (DzU z 2013 r., poz. 984) nowelizującą ustawę – Prawo energetyczne, wzmocniono pozycję konsumenta energii elektrycznej – wyjaśnia radca prawny Krzysztof Koźmiński z Uniwersytetu Warszawskiego.
W myśl przepisów sprzedawca energii elektrycznej ma obowiązek poinformować odbiorcę o jego prawach. Energa Operator i Energa Obrót publikują informacje na swoich stronach. Można się z nich dowiedzieć, że za każdą niedostarczoną jednostkę energii elektrycznej odbiorcy indywidualni mogą otrzymać bonifikatę w wysokości dziesięciokrotności ceny za okres, w którym wystąpiła przerwa w dostarczaniu energii. Wniosek odbiorcy przedsiębiorstwo energetyczne musi rozpatrzyć w ciągu 30 dni od dnia jego złożenia.
Czytaj więcej
Ceny podnoszone są bezrefleksyjnie, bo wartość produktów aż tak nie rośnie. Czy władzę stać na niepopularne decyzje?