Dominik Kuc z fundacji GrowSpace już w liceum działał na rzecz społeczności LGBTQ+ i walczył o prawa osób nieheteronormatywnych. Kacper Nowicki z Poznania, choć czekała go matura, poszedł na wojnę z ministrem Czarnkiem, krytykował sytuację w oświacie ale wskazywał wskazywał też dobre rozwiązania. 13-letnia Inga zorganizowała pod Sejmem Wakacyjny Strajk Klimatyczny protestując w ten sposób przeciwko polityce klimatycznej w Polsce. Od ponad roku w Senacie odbywają się młodzieżowe dyskusje w ramach programu „Gadka Senacka” i chętnych do udziału w tej debacie nie brakuje.
Już przeciętny dwunastolatek wie, kto jest prezydentem, premierem, ministrem edukacji. Co bardziej zainteresowani wiedzą nawet to, ile mandatów ma w Sejmie przypada na dany klub i co w zakresie edukacji proponują poszczególne partie. Czytają ich programy, pytają, nie wierzą na same deklaracje.
Czytaj więcej
Na spotkaniu z uczniami w liceum w Krakowie marszałek Sejmu Szymon Hołownia (Polska 2050) opowiedział się za obniżeniem wieku wyborczego w Polsce tak, by głosować można było od 16. roku życia. - To będzie sprawiedliwe w starzejącym się społeczeństwie - przekonywał.
Jednostkowe przypadki? Właśnie nie, bo badania pokazują, że młodzi, to często obśmiewane pokolenie Z, które podobno nie rozstaje się z telefonem, na którym ogląda filmiki i gra w gry, może pochwalić się ogromnym rozumieniem kwestii obywatelskich.
85 proc. uczniów chce chodzić na wybory
Z opublikowanych w tym tygodniu przez Instytut Badań Edukacyjnych Międzynarodowego Badania Kompetencji Obywatelskich ICCS 2022 wynika, że polscy ósmoklasiści w 2022 roku spośród 20 krajów uzyskali jeden z najwyższych średnich wyników (554 pkt.) w zakresie wiedzy i rozumienia kwestii obywatelskich. Wyższe wyniki mieli jedynie uczniowie z Tajwanu (583 pkt.) i Szwecji (565 pkt.).