Nowa regulacja jest bardziej precyzyjna. Zgodnie z nowymi przepisami zamawiający może podzielić zamówienie na części, określając zakres i przedmiot tych części. Jeśli zamawiający decyduje się na podział zamówienia na części, musi określić, w ogłoszeniu o zamówieniu, w specyfikacji, w zaproszeniu do potwierdzenia zainteresowania lub ogłoszeniu o ustanowieniu systemu kwalifikowania wykonawców, a także w zaproszeniu do składania ofert lub w zaproszeniu do negocjacji czy ofertę można składać w odniesieniu do jednej, kilku lub wszystkich części zamówienia.
Jednak nowością w stosunku do poprzedniej regulacji jest, że zamawiający może określić, w ogłoszeniu o zamówieniu, w specyfikacji, w zaproszeniu do potwierdzenia zainteresowania lub ogłoszeniu o ustanowieniu systemu kwalifikowania wykonawców, a także w zaproszeniu do składania ofert lub w zaproszeniu do negocjacji, maksymalną liczbę części zamówienia, na które może zostać udzielone zamówienie jednemu wykonawcy.
W konsekwencji, zamawiający może ograniczyć liczbę części zamówienia, którą można udzielić jednemu wykonawcy, pod warunkiem, że maksymalną liczbę części, jaka może być udzielona jednemu wykonawcy, wskazał w jednym z dokumentów postępowania wymienionych powyżej.
Zamawiający decydując się na ograniczenie liczby część zamówienia, które może zostać udzielona jednemu wykonawcy, określa w SIWZ obiektywne i niedyskryminujące kryteria lub zasady, które zastosuje w celu wyboru, w których częściach zostanie wykonawcy udzielone zamówienie w przypadku, gdy w wyniku przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia jeden wykonawca miałby uzyskać większą liczbę części zamówienia niż wynosi maksymalna liczba, na które może zostać mu udzielone zamówienie.
W praktyce:
Bardzo wiele postępowań o udzielenie zamówienia jest dzielonych na części. Jest to codziennością, m.in. w przetargach na dostawy sprzętu informatycznego, medycznego, leków. Nowa regulacja, która daje wprost zamawiającemu prawo do ograniczenia liczby części, na które zostanie im udzielone zamówienie ma sprzyjać małym i średnim przedsiębiorcom. Jednocześnie będzie ona zapobiegać monopolizowaniu postępowania przez jednego wykonawcę, a zatem może wpłynąć na zwiększenie konkurencyjności postępowań.
Oczywiście zamawiający, zgodnie z treścią art. 36aa ustawy PZP, decyzję o ograniczeniu liczby części będzie mógł podjąć jedynie przed etapem składania wniosków /ofert przez wykonawców. Problemem dla zamawiających może być określenie obiektywnych i niedyskryminujących kryteriów i zasad, które zastosuje w celu wyboru, w których częściach zostanie wykonawcy udzielone zamówienie. Jedną z możliwości (stosowaną już od dawna np. w Niemczech) jest poproszenie wykonawców w specyfikacji, aby składając ofertę sami wskazali, które części zamówienia mają dla nich charakter priorytetowy.