Powstanie cross-border.pl było już zapowiadane podczas debaty o e-commerce w trakcie tegorocznego Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach. Wtedy nad platformą trwały jeszcze prace. Teraz mali i średni przedsiębiorcy, którzy chcą sprzedawać swe produkty i usługi w formule e-commerce mogą już korzystać z portalu, który jest wspólnym dziełem Krajowej Izby Gospodarczej (autor projektu) i firmy Amazon Polska (partner strategiczny). Oba te podmioty stawiają sobie za cele wsparcie polskich MŚP w ekspansji międzynarodowej z wykorzystaniem możliwości jakie niesie e-handel oraz zwiększenie liczby polskich eksporterów w handlu transgranicznym.

– Do tej pory udział handlu internetowego w polskim eksporcie był nieadekwatnie niski. Według badań tylko 4 proc. polskich MŚP wykorzystuje kanał e-commerce do zagranicznej sprzedaży. Polskie firmy z wielu powodów nie wykorzystywały tego narzędzia. Wspólnie z naszymi partnerami zidentyfikowaliśmy największe bariery, czyli brak know-how oraz obawy przed nieznanym i stworzyliśmy gotowe rozwiązanie. Dzięki cross-border.pl polskie firmy o dużym potencjale eksportowym zyskują dostęp do unikalnej wiedzy niezbędnej do skalowania swojego biznesu z wykorzystaniem kanałów e-commerce – mówi Karolina Opielewicz, członkini zarządu Krajowej Izby Gospodarczej (KIG).

Portal cross-border.pl dostarcza przedsiębiorcom praktyczne know-how na temat kolejnych etapów wdrażania sprzedaży eksportowej w kanałach online, tj. od przygotowania do eksportu, przez opracowanie strategii i dobór kanałów sprzedaży (m.in. poprzez platformy sprzedaży marketplace), po działania marketingowe. Wśród przydatnych narzędzi dostępnych na portalu są audyt gotowości do rozpoczęcia e-eksportu oraz pierwsza w Polsce wyszukiwarka europejskich platform marketplace.

W portalu cross-border.pl prezentowane są także karty zagranicznych rynków (aktualnie jest to 16 europejskich rynków m.in. Francja, Niemcy, Wielka Brytania i Włochy), stworzone na podstawie najważniejszych wskaźników gospodarczych oraz e-commerce. Dostępne są również ważne z perspektywy e-sprzedawców dane o zagranicznych rynkach, w tym m.in. o popularnych metodach płatności i dostaw, preferencjach i nawykach zakupowych lokalnych konsumentów czy przegląd branż cieszących się powodzeniem w e-commerce.

W zamyśle autorów platformy cross-border.pl to także społeczność ekspertów e-commerce i handlu transgranicznego, którzy zostali zaproszeni do współtworzenia zawartości merytorycznej portalu z zakresu e-handlu zagranicznego. Celem projektu jest stworzenie pomostu między polskimi MŚP, które decydując się na sprzedaż zagraniczną poszukują wsparcia sprzedażowego, marketingowego, procesowego czy merytorycznego, a firmami B2B, które świadczą takie usługi, m.in. w zakresie logistyki, obsługi sprzedaży, strategii czy marketingu. Aktualnie takich firm wspierających jest 13.

Na portalu można też zapoznać się z artykułami na tematy związane z zagraniczną sprzedażą w formule e-handlu.