Czy możemy dziś określić, jakie będą zawody przyszłości?
Mateusz Żydek: Badając rynek pracy, coraz rzadziej przyglądamy się nie tylko profilom zawodowym, bo takie podejście często zamyka pracowników w kategorii zawodu wyuczonego w procesie edukacji lub na początkowym etapie rozwoju zawodowego. Dynamika gospodarki, wspierana przez technologię, sprawia, że trudno jest wskazać zawody, które przetrwają dekadę, znikną lub pojawią się, ale łatwiej jest rozmawiać w tym kontekście o umiejętnościach.
Dlatego specjaliści HR skupiają się na kompetencjach przyszłości, włączając w te analizy postawy, motywację i ambicje pracowników, które razem z umiejętnościami tworzą pełny obraz potencjału zawodowego pracowników.
Zatem jakie kompetencje są pożądane? Czego pracodawcy oczekują od pokoleń, które będą wkraczać na rynek pracy?
Kluczowe kompetencje przyszłości obejmują myślenie analityczne i kreatywne oraz umiejętności zarządzania zespołem i adaptacji do zmian. Ponadto otwartość na nieustanną naukę i rozwój umiejętności oraz kompetencje w zakresie praktycznego korzystania z nowych technologii, w tym AI, w swoich specjalizacjach zawodowych, staną się kluczowe ze względu na to, jak mocno zmienia się nasza rzeczywistość za sprawą postępu.