Nutella ma już 50 lat

Od pół wieku Nutella jest jednym z ulubionych dodatków śniadaniowych na całym niemal wiecie. Od 50 lat spędza też sen z powiek dietetykom, którzy podkreślają, że jest za słodka i za tłusta.

Publikacja: 08.02.2014 12:54

Nutella ma już 50 lat

Foto: Bloomberg

Nutella to prawdziwy hit sprzedażowy koncernu Ferrero. Dla wielu konsumentów Nutella stała się synonimem orzechowo-kakaowego smarowidła na chleb, mimo, iż klasyczny już produkt Ferrero znalazł wielu naśladowców, m.in. Nusspli, Nudossi, Nussetti czy też Nusstella.

Nutellę wymyślił w 1940 roku włoski cukiernik Pietro Ferrero. Na początku nazwał ją "Supercrema". Dopiero w 1964 r. Nutella stała się Nutellą. Rok później zaczęto sprzedawać ją w Niemczech i we Francji, gdzie niemal z dnia na dzień staje się bardzo popularna. W polskich sklepach pojawiła się już oficjalnie w 1993 roku. Obecnie Nutella sprzedawana jest w ponad 160 krajach na całym świecie.

Nutella, zgodnie z tym co jest na etykiecie, składa się z cukru, tłuszczu roślinnego, orzechów laskowych (13 proc.), niskotłuszczowego kakao, niskotłuszczowego mleka w proszku (7,5 proc.), lecytyny sojowej oraz waniliny. Niemiecka dietetyczka Miriam Eisenhauer przełożyła to na prostszy język: Nutella to w 2/3 cukier a w 1/3 z tłuszcz. Jej zdaniem to smarowidło nie jest - wbrew reklamom - zdrową alternatywą dla tradycyjnego śniadania. Aczkolwiek dodaje, że od czasu do czasu kromka chleba z Nutellą nie jest niczym złym, podobnie jak "coś słodkiego" jedzone od czasu do czasu.

Sceptyczny stosunek do Nutelli ma też europejska organizacja Foodwatch, zajmująca się prawami konsumentów, która uważa, że Ferrero oszukuje klientów twierdząc, że Nutella jest zdrowa. Organizacja krytykuje także umieszczanie małych opakowań smarowidła przy kasach sklepowych, w zasięgu wzroku dzieci.

Pod naciskiem organizacji konsumenckich Ferreru zmieniło w 2011 roku opis na etykiecie, wyszczególniając zawartość tłuszczu oraz węglowodanów i usuwając informacje o zawartości witamin, ponieważ mogło by to wprowadzać klientów w błąd.

samym konsumentom jednak to najwyraźniej nie przeszkadza, ponieważ Nutella jest jednym z najbardziej popularnych produktów koncernu Ferrero - obok m.in. Duplo, Raffaello, Mon Cheri, Tic Tac, Kinder niespodzianka, Kinder Bueno czy Kinder Maxi King.

Grupa Ferrero, której główna siedziba jest miejscowości Alba we Włoszech, notuje roczny obrót na poziomie 7 mld euro i zatrudnia na całym świecie 21 tys. osób. Ferrero to jeden z największych światowych producentów słodyczy.

Nutella to prawdziwy hit sprzedażowy koncernu Ferrero. Dla wielu konsumentów Nutella stała się synonimem orzechowo-kakaowego smarowidła na chleb, mimo, iż klasyczny już produkt Ferrero znalazł wielu naśladowców, m.in. Nusspli, Nudossi, Nussetti czy też Nusstella.

Nutellę wymyślił w 1940 roku włoski cukiernik Pietro Ferrero. Na początku nazwał ją "Supercrema". Dopiero w 1964 r. Nutella stała się Nutellą. Rok później zaczęto sprzedawać ją w Niemczech i we Francji, gdzie niemal z dnia na dzień staje się bardzo popularna. W polskich sklepach pojawiła się już oficjalnie w 1993 roku. Obecnie Nutella sprzedawana jest w ponad 160 krajach na całym świecie.

Biznes
Gigant doradztwa coraz bliżej ugody wartej 600 mln dol. Miał przyczynić się do epidemii opioidów
KONFLIKTY ZBROJNE
Amerykańskie rakiety dalekiego zasięgu nie przyniosą przełomu
Biznes
Foxconn chce inwestować w Polsce. Tajwańska firma szuka okazji
Biznes
Amerykanie reagują na uszkodzenia podmorskich kabli internetowych
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Biznes
Polska AI podbiła Dolinę Krzemową