Instytucje kultury finansowane są przez państwo i samorządy. To jednak zazwyczaj nie wystarcza, by mogły poczuć się swobodnie w doborze artystów, w prezentowaniu różnorodnych programów, także tych trudniejszych i mniej popularnych, prowadząc przy okazji działalność edukacyjną.
Nieodzowne wydaje się tu wsparcie biznesu, który tę potrzebę rozumie i na nią odpowiada. W polskich warunkach firmy, szczególnie te największe, chętnie angażują się w promocję kultury, finansując muzea, galerie, filharmonie, teatry dramatyczne i operowe i cykle wydarzeń kulturalnych.
Dzieje się to z korzyścią dla wszystkich, zarówno odbiorców i instytucji, jak i samych przedsiębiorstw, które budują wartość marki w oparciu o szlachetne i wartościowe projekty. Zaangażowanie w kulturę ma przełożenie na postrzeganie marki, ale też stanowi wartość z punktu widzenia inwestorów.
Społeczna odpowiedzialność biznesu jest dziś nie tylko hasłem, ale też elementem działalności, który przekłada się na realną wycenę firm. Wspieranie instytucji kultury wpisuje się w strategie ESG.
Jak to działa? Zmiany, jakie nastąpiły na przestrzeni lat, widać gołym okiem. Instytucje wychodzą naprzeciw oczekiwaniom publicznym. Mocno rozrosły się działy edukacji, które oswajają ze sztuką najmłodszych, ale też edukują dorosłe osoby. Organizowane są warsztaty i wykłady, a wystawom muzealnym towarzyszy mnóstwo niezwykle ciekawych i niestandardowych wydarzeń. Dzięki temu grono zainteresowanych sztuką sukcesywnie rośnie.