Analitycy amerykańskiego Instytutu Studiów nad Wojną (ISW - Institute for the Study of War), policzyli, że od 2022 roku państwu agresorowi udało się pozyskać z zagranicy podzespoły do samolotów, w tym wojskowych, o wartości prawie 500 mln dolarów.
Czytaj więcej
Kraje Unii Europejskiej porozumiały się w sprawie wykorzystania zysków z zamrożonych rosyjskich aktywów. Uzgodniły, że 90 proc. dostanie Ukraina na zakupy broni. Będzie to około 3-4 mld euro rocznie. Pierwsze wypłaty możliwe są w lipcu.
„Rosyjski producent samolotów wojskowych i cywilnych oraz spółka zależna rosyjskiego konglomeratu obronnego Rostech – Jakowlew (dawniej Irkut) od 2022 roku skutecznie omija międzynarodowe sankcje i kupuje sprzęt wojskowy z zagranicy. Rosyjska publikacja „The Moskwa Times” podaje, że Jakowlew, produkujący m.in. myśliwce Su-30 i szkolno-bojowe samoloty Jak-130, od 2022 roku zakupił za granicą sprzęt wojskowy o wartości prawie 500 mln dolarów” – piszą amerykańscy analitycy.
Kto sprzedaje Rosji objęte sankcjami części samolotowe?
Amerykanie przypominają, że we wrześniu 2023 roku Rosja wysłała do Iranu samolot Jak-130. „The Moskwa Times” napisał, że Jakowlew kupował głównie komponenty do sprzętu radarowego i sterowniki do samolotów wojskowych.
Czytaj więcej
Rosyjskim przewoźnikom coraz bardziej brakuje części zamiennych, ale też pilotów. Dziś po pół godzinie lotu samolot z Moskwy do Orenburga zawrócił i wylądował awaryjnie na lotnisku Szeremietiewo. Powodem było rozhermetyzowanie kabiny pilotów.